“СТЯЗАНИЕ
С ЛАТИНОЮ” МИТРОПОЛИТА ГЕОРГИЯ
Георгия,
митрополита Киевского, стязанье с латиною,
вин числом 70
Понеже
Великый Констянтин от Христа приим царство,
и вера крестьянская нача оттоле боле расти
же и распростиратися всюду, и преложися
Римьское царство ветхаго Рима в Константин
град, то семи святых и Вселенских Зборов бы
на Семью Собор, папе ж великаго стараго Рима,
иже в ть чин любо сам идяше, любо присылаше
епископы своя — и единьство и совокупленье
с собою имяху святыя Церкви, то же глаголюще,
то же мысляще. Потом же преяша стараго Рима
немьцы и обладаша землею тою, и по мале
времени старии мужи правовернии, иже
храняху и дьржаху закон Христов, и святых
апостол, и святых отец, и отьидоша. По
умертвии же тех молодии, неутверждении,
прельсти немчьстии въследоваша и впадоша в
вины различны многы, отречены от
Божественнаго закона и похулены, и тех ради
вин в жидовьство явлене впадоша, и с многыми
у тех и съветы инех церкв; остатися зла
творимаго ими не въсхотевше, отвержени быша
от нас. Евангелие же их убо, акы доброе и
поклоняемое, почитается в велицей церкви,
на обличеньих и на стыд почитается, яко не
живуть, како велить.
1)
Иже опреснокы служать и ядять, иже есть
жидовскы. Христос бо не предал есть того,
ниже съверши тайны, юже предасть опреснокы
святы им, нъ хлебом свершеным и кислым. 2) Иже
постригают бороды своя бритвою, иже есть
отсечено от Моисеева закона и от
Евангельска. 3) Иже в святей литургии в время
причащенья един от служащих, ед опреснокы,
целует прочых, его же Христос не дал есть, ни
рече: “Приими, и яжь, и целуй прочих”, нъ
рече: Приимете и ядите. 4) Иже в святей службе
на перенос не выходять — ни на великый, ни
на малый, а службу творять не в олтари, нъ по
всей церкви 3, и 4, и 5 в един день, а гробы в
олтарех их. 5) Иже в святем правиле, рекше: “Верую
в единаго Бога”, таковаго приложенья
творити злое, зле и бедне смысляще. Святии
бо отци написавше еще: “И Духа Святаго
Господа Животворящаго, от Отца исходяща”, а
си особе приложиша: “Иже от Отця и от Сына”,
—
иже есть зловерье великое и на жидовьство
правоведять и в Савльскую ересь. Сего бо
приложивше, отсекають веру святых отець
Пьрваго Собора и Втораго, и того слова
Христова, иже о приходе Святаго Духа
глагола учеником, якоже Иоан евангелист
глаголеть, тако рече: Егда Утешитель
приидеть — Дух истины, Иже от Отуя исходит,
Тъ научит вы на всяку правду. Христосу бо не
рекшу: “Иже от нас”, — тако ти приложиша.
Зловерье бо то есть и ересь велика. 6) Иже в
святей литургии: “Един свят, един Господь с
Святым Духом” глаголати — егоже ни от
святых отець, ни от святых апостол прияхом;
мы же сице глаголемь: “Един свят, един
Господь Иисус Христос в славу Бога Отца.
Аминь”, тии же ново приложиша: “С Святым
Духом”; нъ сего святии отци не реша. 7) Иже
изменити слово святаго апостола Павла,
глаголюща сице: Мал квас все смешение
квасит; а си тако глаголють: “Мал квас все
смешение тлить”. Да въньми, латинине, како о
той вещи лъжете. Квас бо, влагаемый в
смешение, сиречь в муку, наипаче растить, и
квасить, и велико творить, а не растаеть, ни
тлить, иже ся наречеть губить и обумаряеть;
стыдяще бо ся ти, имже причащаються и служат
опреснокы. Темь премениша слово
апостольское и в “квасить” место написаша
“тлить”. 8) Иже възбраняти женитися дьяком,
иже хотять стати попы, и не хотяще ставити
женатых попы, ни причащатися от них. Нъ о том
Первый святый Собор повеле: падьяконы, и
дьяконы, и попы ставити законным браком
правым, поемьшая жены девами, а не от
вьдовьства, ли от пущениць. И апостол бо
Павел вельми вопиет о том: Чьстен брак и
ложе не скверно. Христосу бо благословившу
брак, и апостолу Его тако почтьшу, и святым
отецьмь приемъшьмь его, то тии, же его не
приемлють, противяться правей вере. 9) Иже
две сестренице поимати мужеви: поим бо
первую и по смерти же тоя поймать сестру ей.
10) Иже носить перстень епископу на руце, яко
изветьмь жены церкви поимающа, егоже ни
Христос, ни святии апостоли повелеша, нъ
просто любяще и смиреное в вьсемь. 11) Иже на
войну ходити епископом и попом, и свои руце
кровию оскверняти, егоже Христос не повеле.
12) Иже епископи их женятся, а попове их
наложници имуть, и женимы аможе колиждо
идут, тамо ся женять, и детий добывають, и
служать нъвъзбранно. 13) Иже по суботы и
поститися в ня, и то жидовскы, яже Христос
яко злая раздрушаше, и святии апостоли и
святии отци възбраниша, тако написавше, яко
аще который христианин постится в субботу,
разве Великыя Субботы, да будет проклят. 14)
Иже в первую неделю святаго поста мясопуст
и маслопуст единою творити, и потом пакы
постящеся в субботу и в неделю ядять яицы, и
сыр, и молоко. 15) Иже ядять удавленину и
мертвечину, егоже не творяху ни жидове. Се
бо отречено Моисевым законом и
евангельскым и от святых отець явно
возбраняется в правилех их. 16) Иже нечисто
ясти от реченых животин: ядять бо и жьлвь
нечистую, нарицающе кокошью. 17) Иже нечисто
есть черныюм их ясти сало свиное, иже при
кожи, повелевают бо им епископи их ясти и
ина мяса чрныюм, егда им повелять, еже есть
отречено. 18) Иже ядять медведину и ослы,
попове их ядять в говение бобровину;
глаголють бо, яко от воды есть и рыба всякь
есть. 19) Иже ядять с псы в одином сосуде, сами
ядьше, а избыток поставляють пьсом, да
полижють, и потом пакы сами ядять, еже
хотять. 20) Иже не приимают святых и великих
отець наших и учитель архиереи, аки святыих:
Великаго, реку, Василия и Григория
Богословця и Златоустьця, ни ученья их
имеють, высоста ради их, и жестокаго ради
труднаго житья их, и добродетельнаго. 21) Иже
в святем крьщении крестятся в едино
погружение, рекше: “Во имя Отца и Сына и
Святаго Духа”, иже есть криво, акы
жидовьское крещенье, или паче арьяньское,
не крьстяще в тою погруженья и глаголюще
три имена не единочьстно, ни единославно ни
единосущно Отца и Сына и Святаго Духа
повелевають, ни трисьставно Божество
исповедають, таки еретик Савелий
единосьставно и троеименно. Он бо глаголаше:
“Един Отец есть; именуется же Отец и Сын и
Святыи Дух”. Правъверная же вера три
Составы проповедаеть и исповедаеть
свершеныи и присносущный, единославный и
сопрестольныи, в едином Божестве
нераздельно покланяемый. 22) Иже сыпата
крещаемым от них соль во уста и не наричають
имени в крещеньи епископи и попове по имени
святаго или святыя; нъ имже мати наречеть, в
то же имя и крестять, а не якоже святии отци
уставиша. 23) Иже не хотять мощем святым
кланятися, друзии же от них нисвях икон —
иже есть гноётъзонменитаго — ересь и
проклятых онех, иже иконь ожгоша. 24) Иже
святых икон воображенья на мраморех и на
помостех церковных написают, не да я
почтять, нъ попирают ногами, не токмо прости,
нъ и попове, нъ и черньци их. 25) Яко не
отлучают святаго от сквернаго, ни чьтятъ
святаго олтаря боле, яко же прияхом и
научихомся от святых, а прибожьнок
придверие в ином чину имеемъ и в нем стояти
велим просте чади и женам; внутреннии же
церкви пакы и инех книжник ставляем, в
вышней же стране мъньшая книжнейшая, в
святем же олтари в время святыя литургия
иолико архиерееве, и попове, и дьякрни,
падьяци, а ти святый олтарь тако именунють,
яко и прибожник. 26) О сей бо древней
божественней святей службе Богоотець Давид
Духом святым предзря, рече: Ты еси ерей во
векы по чину Мельхиседекову. Егда великый
праотец Авраам богопознатьный в хода
гомора отець сущих с ними изъяти Лота
сыновця своего и възвзращышюся ему отсече
во удоль савгин себе поле царь и Мелхиседек,
царь салимеск, изнесе хлеб и вино, бе же
иерей Бога вышняго и благослови авраама и
рече: Благословен Авраам Богу вышнему, иже
створи небо и землю; и благословен Бог
вышний. Иже предаешь врагы твоя под руку
твою, и тогда хлебы и вино подаете ему и
сущим с ним домочадьцом, сущим тремьстом и
осьминадесяти, прообразуя сию святую и
богоблагодатную Господа нашего Иисуса
Христа службу. Слышали, латинине, како ти не
опреснокы с вином раствореным изнесе
святый првый ерей Бога вышняго Мельхиседек,
егда благослови великаго отцом начальника
Авраама, нъ хлеб изнес с квасом смешеный.
Сего ради пророк Давид рече: Ты ecu иерей в
векы по чину Мельхиседекову. 27) Оклеветают
же сущая от нас честныя и преподобныя отця
чрньця, глаголюще, яко яйца ядять, и от тех
животный птицы ражаются, молоко же от
четвероножных скот такоже ядять, и тех бы не
подобало ясти черньцом; наши черньци ядять
сало, се бо есть житьный и травный цвет. Да
аще тако суть сия, вами глаголемая,
послушайте, да мало нечто от сих речем
вашему нареченью. Егда бо яйца от птиц
чистых ражаются, кроме кръве мясныя
зачинаются и ражаются и суть чиста; и молоко
такоже от вымен скот чистых четвероногых
истекаяй, тако же и яйца суть кроме крове
есть, и се есть чисто. Ваша же тучная сала
процвитают с либевыми мясы и преходять, и
кръвавиця купно срослася суть с собою; вся
сия тучная съквозе либевых, и та либевая
сквозе тучных проходять, и обоя кръвью
съцвьлася, и суть съединена обоя, и
наричутся тучная мяса, и не имуть иного
разнества имени, едино въкупь суща. Сих бо
тука не повелеша Божественнии закони
святых отець мнихом вкушати, яко кръви
причеталася суть и ражають стрась. Сего
ради не узакониша их ести правило святых
отець, иже в Никеи 300 и 18 богоносных и
пречистых отець, и в всех купно семи святых
и Вселенских Соборех, иже веру утвьрдиша и
вси в едино съгласье рекоша и заповедаша
поведенными им от Святаго Духа уставы.
Понеже убо мнози прельщахуся о правей вере,
сего ради съристахуся на отьятье двоумья,
еже ты, латинине, имееши в собе и еси смущен.
И в едино то исповеданье и в единогласье вси
снидошася и глаголаша единодушно, Дух бо бе
Святый купно глаголяй в них. Сих же ваших
туков не повелеша, яко и преди рекохом, ясти
мнихом страсти ради, а не скаредьства ради.
Миру же вся чиста суть пред Богом. Аще ли сим
не веруеши, о латинине, то вложим яйца в один
горньць и вложим сала тучная в иный горньць,
и си обоя особь варимы яиця и сало, да
сереблемь же мы ухо яичную; нъ елма убо
вариши яиця в чистей воде, абие та, якоже
есть и бывает чиста вода, ака не варена, така
же и варена. Вы же пакы да сереблете ваших
сал уху, да видимь убо кых нас завыици
толъще будуть, да будете вы не неверно, да
разумеете, кое вздержанью есть и измъждить
страсть тельсьную, или кое, утучнив тело,
вздрастить на душу страсти и сквьрнить храм
Божий; яко же и Павел написа, рекый: Аще кто
осквернит храм Божий, осквернит того Бог.
Храм Божий свят есть, еже есте вы, и не весте
ли, яко Дух Божий живет в вас, Егоже вы, о
латинеане, от себе отгнасте. Богу же нашему
слава.
|
|