ПОСЛАНИЕ
МИТРОПОЛИТА НИКИФОРА О ЛАТИНАХ К
НЕИЗВЕСТНОМУ КНЯЗЮ
Понеже,
чадо блаженне и сыну света, понеже земля
Лядская в судех у тебе есте, живущий, еже на
ней суть, оплатой служащей, латинское
приали есте учение, добре рекоша, извещаю ти,
каа ради вины святыя съборныа и
апостольскиа Церкви отступиша. Изначала бо
ветхий прежде Рим с Константином градом
единомудрьствовавшей и патриаршество,
идеже дрЪжаще весь мир в вере на седми
СЪборех святых всея вселенныя, въкупе бяху,
якоже папа Римский, патриарх Константина
града, и патриарх же Александрьский,
патриарх Иерусалимский учение и придание
святых апостол сЪхраняху въкупе многа лета.
По том же в кончине бывше римляне ж латина
наречутся, немци устомишася на инныя обычаи
паче церковных обычай.
Яже
есть се прьвов зло, еже преступивше святое
предание, иже есть: “Верую в единого Бога
Отца”, и святых 1-го Собора 300 и 18 богоносных,
иже в Никеи, в онже снидошася на Собор с
инеми отци и святители святый Селевестр,
папа Римский, на Вторем, бывшем во
Костянтине граде, в неже и со прочими отци
иде и Дамас, папа Римский, и написа о Святем
Дусе, яко веруем в Святый Дух Господень и
Животворящий, Иже от Отца исходит. Латина же
приложили ко глаголу своему: “Иже от Отца
исходит, и Иже от Сына исходит”, еже есть
зло еретическое; не исходит бо от Сына Дух,
но токмо от Отца, якоже Иоан Богослов в
Евангелии Господни: Рече Господь ко
учеником Своим: егда приидет Дух истинный.
Иже от Отца исходит, Он возвестит вам вся,
еже о Мне. Видиши ли, яко не рече Христос, яко
от Отца и от Мене — Сына, но токмо от Отца
единаго. И тако по словеси Христову научиша
апостоли и святии отци и рекоша тако: “Аще
кто приложит, или уймет, да будет проклят”.
Имеют же проклятьство латина, яко приложите.
Второе, еже приносят в хлеба место оплатки и
молвят хулу на святаго великаго апостола
Петра, яко той предал нам се, и лжут в том; от
писаниа или от преданна не могут показати
того, но от немець приали суть; да тобе бо
будет известьно от мене, от главизнь сих, от
Евангелиа и от Апостола обличиша и яко и
лжут. Третее зло, яко в время брани вЪюют
епископи их и с простыми людми; не ведают бо,
которое деяло епископьство и святительство,
которое ли воинское, яко Господь в время
преданна Его, Петрови нож извлекшу, и
запрети Господь, и Воложи, — рече, — нож
свой в ножница, и апостолом паки рече: Аще
кто тя ударит по ланите, обрати ему другую.
Никакоже брани творити, ни противитися не
повеле Господь апостолом. Четвертое —
постятся елико субот, а приали суть то от
жидов и от ученик Симона волхва, тем яко в
суботу спираашеся Петр со Симоном волхвом,
в суботу побежденный обещася возыйти на
небо, от бесов возносим, и запрети бесом
святый Петр, и отпустиша беси Симона; пад на
землю издше — оттоля постятся ученици и
друзи Симона волхва. Мы же имеем устав
святых апостол, глаголюще; “Иже кто в
суботу постится, разве единые Великиа
Суботы, да будет проклят, яко Господь наш
еще в гробе лежаше. Иже постится, кроме
Великия Суботы, да будет проклят”. Того
ради мы постимся в едину токмо Великую
Суботу. А се инное зло: аще ключится в суб[боту],
ли в среду, ли в пяток Рождество Христово, ли
Богоявление, ли Господскый праздник, поста
не разрешают, но акы жалеют Жениху сущу с
теми. Паки же почитается пост их в среду
пръвыа недели честныа, еже есть зло и грубо;
ни мясопуста ведают, ни до святыа и Великиа
недели не постятся, но в Великий Четверток
яйца, и масло, и сырь ядят, и святым иконам не
кланяются и не целуют; в церковь въходяще,
на лицех падают, и шепчуще, кресть
начертающе прьсты своими на земли, целуют, и
въстающе попирают ногами своими. Икон
святых в церкви не дрьжат, но токмо распятие
едино; Прес[вя]тыа Владычица нашея
Богородица Мариа не Богородицею наречут, а
то есть ересь Несториева. В олтари
церковном в время литургиа кто хощеть,
входить — жена ли, муж ли и дети, егоже не
достоит творити, но токмо едином иереом
неотлучно есть в олтарь въходити; а жены их
аще быша въходили, и на престолех бы седели.
Удавленину ядят, и звероядину, и мрьтвичину,
и кровь, и медведину, и выверчину, и
бобровину, и вся гнусная. А латина в едино
погружение крестят, ни масло на воду лиют,
но соль сыплют в уста крестящагося, и по
крещении кого-либо плюют на руку десную его,
потом, крьстом размесив слины, и мажут
крестящагося в мира место. Егда же
крестився възрастет и въпадет в грех
человеческый, ни покаянием, ни споведанием
исцеляют его, но помажут его маслом
древяным на оставление грехом, а покаяние
отметают. А крестящимся не наречут имен
святыхь, но зверина имена: лев, пардус и
прочих зверев, но крестят пятою прьсты и
последи палцем лица своя мажут. Ти от среда
недели Пасхи Евангелиа не чтут. Ти
ставляеми диакони их, и попове, и епископи
своя жены пущают в земли своей; такожде
повелиши творити, но они не послушают их, но
аще умрут прьвыя жены их, и поймают 2-ю и 3-ю, и
служат, а то есть зло. И молвят бо тии, яко не
достоит иннемь языком хвалити Бога, но
токмо трими языкы: жидовским языком, ти
елинским и римским,— блядут бо в том. А
Христос за вся умре, пророцы вся языкы
научают. Глаголет бо Давид: Вси языии
восплещайте руками, ecu языци приидут и
поклонятся пред Тобою, Господи, всяко
дыхание да хвалит Господа; яко всяким
языком достоине хвалити Господа, ни единого
бо не отгонит Господь от хвалениа и от пениа
Его. Ниже умирающаго епископа их не
погребают в той день, но дрьжать до 8 дний,
дондеже приидет область его вся; ту
принесут, колико может почесть его, и тогда
погребают его; не крестообразно руце его
полагают ему, но, якоже жидове, под его же
плагают руце и очи, и ноздри, и уши затыкают
воском. Тако же творят и простьцем. Тии же в
единой церкви литургию творят и до 3-ж днем
— се же есть зло. В единой церкви еще будет
олтарь, то едину литургию творити днем в
святей церкви. Сии же творят и се: измену
творити в сватьбахь — дщерь свою дав замуж
и поймают пакы свата своего дщерь за своего
сына, или за брата, или за ближних своих. А
чрьнци их, аще будет епископь, мяса ясти, и
вся прочая творят без боязни, яко же и
простьци; и прочий человечи ихь, аще
разболятся, и повелевает им мясо ясти. Того
ради не приемлет ихь Церкви святаа съборная
в единение, приобщение, но акы уд изгнил
неисцеление отврьше, и отрезаша их от себе
святии апостоли и отци. Нам же, православным
Христианом, не достоит с ними ни ясти, ни
пити, ни целовати их; но аще случится
православным с ними ясти по нужди, да кроме
поставит им трапезу и сьсуды их, Христа бо
исповедуют и не добре творят. Глаголя бо
Христос: Не всяк, глаголям Ми: Господи,
въниидет Царство Небесное, но творяй волю
Отца Моего, и пакы глаголя: Не въходя дверми,
тать есть и разбойник. Что ж то молвит, и что
двери нарицает евангельская писаниа, то
двери наричутся; и приходай в веру
христианин бывая, яко же Божественное
Писание глаголеть, но кроме тех творят, тать
есть и разбойник; якоже латинане, творяще,
по Божественному Писанию и по
апостольскому преданию, татие суть и
разбойници.
А
о оплатцех ведая буди, яко оплаткы
жидовскиа ветхиа жрьтвы суть, а не
евангельска Христова закона; яко 4
евангелисте, и святии апостоли, и Павел
послушествуеть, не опреснок Господь наш
взем в тайную вечеру; благодарив, и
благословил, и разломив, даеть своим
ученикомь хлеб кисль и теплу воду, и рече им:
Приимете и ядите — се есть Тело Мое, ломимое
за вы в оставление грехов. Се же о сем Павел
глаголеть, яко един хлеб едино тело мнози
есмы; вси бо от единаго хлеба приемлем.
Видиши ли, яко хлеб нарицает, а не оплаток
приимая? Или нося с жиды суть и на трапезе
жидовстей есть, а не Христове. Христос сам
егда ученикы своя учаше молитися: Отче нашъ,
Иже ecu на небесех, и прочаа, а не рече: “Оплаток
нас насыщь”, но хлебь нашь рече. Да
въпрошают ныне о опресноцех тех, якоже рече
Христос: И есть Тело Мое, ломимое за вы в
оставление грехов. Тело Христово
съврьшенно ли есть, или не съврьшенно; обаче
не поведают, яко съврьшенно: съврьшен
человек, съврьшен Бог; да съвершенным
подобает пожрети Богу, а не съврьшенным.
Которое бо есть съврьшенно — хлеб ли или
оплаток? Ведай, яко слепи суть яве, яко хлебь
есть съврьшен; есть бо мука, акы телом, а
квас, акы душа, а соль, акы ум, вода же, акы
дух животень; зане приимают животное в
схождение съгреваяся хлебь, а опреснок
мертво есть и бездушно, въсхождение не
имают ни съгреваяся; того ради безживотно
наречется: оплаток живота не имает. Хлебь
животный — Христос, яко же и Сам рече: Аз
семь хлебь животный. А обличаеми суть от
Павла, пишуща к Коринфом сице, еже чтем в
Великый Четверток на литургию: Аз приях от
Господа, еже и предах вам, яко Господь нашь
Иисус Христос в нощь, в тоже предаашвся,
прием хлебь, и благодарив, и рече преломль:
Приимете и ядите, се есть Тело Мое, ломимое
за вы и за многы в оставление грехом, се
творите в Мое воспоминание. Противу ж того
что можете отвещати, имеюще ктому тьму в
свет? Но святый Павел апостол несть ли
учитель всеа вселенныа? Не прьвый ли
апостол? Несть ли уста Христова, котораго и
от кого приносят яснейша и светлейша учениа?
Хлебь нарече; хлебь, рече, приемь, а не
оплаток был то, оплаткы бы нарекль. В нощь бо,—
рече,— в нюже предаашеся, хлебь прием
сътвори тайную Жрьтву, а не оплаткы принесе
Господь, но хлебь ядяше. А когда накорми 5000,
не оплатки их накорми, но пятию хлебы. Кто ж
бо их смысля оставивше съврьшенный
животный хлебь, оплаткы яст? Съврьшенны бо
мужи хлеб ядят, малый же дети несоврьшен
опреснок ядят: и се и до последнего дне есть
детем; убо и матери в время мешениа уимают
прежде и пекут детем; а и се опресьнок, егоже
бо мужи съврьшени и не ядят, но многажды же в
дому от того ж не ясть мужь умен, кроме нужды,
како может приати на жрьтву Господь, иже
жидове толико время единой пасхы творяху
опреснокы по закону Моисеову; егда Христос
новый закон даеть, тогда опреснок не бяше. В
время же нарочито опреснокы бываахю, то
есть пасхи жидовскиа. Тогда же пасце не сущи,
ни опреснок бяше, но по числу, како повеле
Моисей в 14 марта месяца от сред вечерний и
пасху же Господню 15 день того же месяца
праздник опресночный Господень 7 дний
опреснок да ясть. Тако ж повеле Моисий в 14
месяца марта зарезати овен, в 15 день творяху
опреснокы; а Христос в 13 день сотвори вечеру.
А где обретеся опреснок? В четверток бо нощи
предан быв, заутра в пяток вечер бе — время
зарезаниа агньцю, а в суботу — творити
опреснокы. Христос в пяток в 9 час предасть
Духь, и в тъй же день положен бысть во Гробе.
Егда же праздник бе опресночный, тогда
творяху опреснокы — Он в Гробе лежааше. Где
обрете опреснокы в время вечери своей,
прежде праздника опресночнаго? Не смеаше бо
никтоже творити опреснок прежде праздника,
аще въструбяху жрьци их; послушай, како ти
бысть. Аще луна не щнется, не бывает пасху от
жидов; егда же щпениа луньнаго трие
законници у трапезы некако и стоаху,
смотряюще луню; егда же будет щпениа луны,
въструбят от трубы твоя; имеаха веру жерци и
трубяху паки к людем. Людие же молвяху друг
ко другу: “Пасхю Господня, пасху”, и тако
зарезоваха агньца, и опресночныа готовяхю.
Того же не разумеете, слепая латано, да не
учатся от слова Господня, яко егда рече
учеником своим, яко: Се един от вас предасть
Мя; они же мятошася о словеси том, и не сме
въпрашати Его, ну токмо Иоан Богословець,
яко дерзновение имеаше к Нему паче всех,
възлег на прьси Его и вопрошааше: Господи,
кто есть предали Тя? Господь же рече ему:
Емуже Аз дам омочивый хлеб, тъ есть предаяй
Мя. И по обеде вонийде во нь сотона. И
послушай евангелиста, како ти хлеб нарече.
Едино бо есть артус и хлеб, а оплаток ино
есть. Тако и Павлу глаголющу, и евангелистом,
и тому самому евангелисту Луце
возлюбленному и сроднику Петрову, пишуща
Деаниа апостольская и глаголющу во Деаниих,
чтомом в четверток Светлыа недели: учащу
святому Петру люди, и вероваша 3000, и
крестишася во той день, и беаху ждуща учениа
апостольска, и приобщении, и преломлениа
хлебу, и молитву. Видиши ли? Изначала то и
апостоли приаша от Господа, и творяху, то
откуду приали суть оплатки? От Петра ли?
Тогда написаше Петр тако; а покажут бо ти
тако. Такожде и Евангелие имеют, яко же мы
имеем, дондеже имяху, и тин въкупе бяху с
нами на 7 Соборе; по Семом же Соборе
отступиша от нас. Ребра избавителя нашего
Иисуса Христа, Кровь и Воду — службу тайную
нам являя. Ибо Иаков, по плоти брат Христа
Бога нашего, от Спаса священие прием, и
Божественную службу преданна и свята-то
приношениа святый Великий Василие,
Кесарийский епископ, Иоан Златоустый, ихже
слава по всей земли пройдет, вся Богом в
души написанную тайную службу нам предааше
сице, и совершатися Божественней службе от
вина и от воды священную тайну отдаша, и во
Карфагени иже собрашася святии отци
преподобнии 207 сице яве помянув святых,
ничтоже болей Тела и Крови Господня
принести. Яко Сам Господь предасть Своим
учеником и рече хлеб и вино с водою смешенно.
|
|