ПОСЛАНИЕ
МИТРОПОЛИТА ФОТИЯ В ПСКОВ ОБ АГНЦАХ И ПРОЧ.
ПОСЛАНИЕ
ФОТЕЯ МИТРОПОЛИТА О АГНЕЦЕХ СВЯТЫХ
Благословение
Фотея, митрополита Киевского и всея Руси, в
Псков собору Святыя Троици и всему
священническому чину. Что ми, сынове, пишите
к нашому смирению от недоведомых
Божественных таин и о прочих вещех, и о сем
благодарю ваше священство. Идеже понеже убо
еже вразумевасте великое Божье священство,
идеже бо священник священно съвершаеть, и
тамо ангели желают приникнути. И что ми
пишете, сынове, прьвое въспрос имеа о
Божественных и о святых Агнецех: по
обычному благословению от настаателя
приходить ерей купно со диаконом пред
святаго жертвеника, и дискос убо поставляет
от левыа страны, Святую же Чашю от десныа
страны, яко же по чину их, по обычаю и прочаа.
И творять по три поклоны пред святою
проскомидиею, глаголюще в собе: «И искупил
ны есть нас от клятвы законныа честною Си
Кровию. Таже поп рече: «Благословен Бог нашь,
всегда и ныне и присно», и приемлет в десную
руку святое копье, в левую же руку проскуру,
и знаменаеть копьем трижды, глаголя над
проскурою с копьем: «Вспоминание Господа и
Бога и Спаса нашего Иисуса Христа». И абье
вънзет копье от левыя страны проскуры и
прорезает от себе кверху по левой стране
глаголя: «Яко овчя, на заколение веден»; на
десной же стране глаголеть: «Яко агнец,
прямо стригущему его безгласен, тако не
отверзает уст Своих»; на горней же стране
глаголеть: «В смирении Его суд Его взятся»;
на дольней же стране глаголеть: «В смирении
Его суд Его взятся»; на исподней стране
глаголеть: «Род же Его кто исповесть»;
выимая же глаголеть: «Яко вземлеться от
земля живот Его». И полагаеть его во знак во
святом дискосе, и прорезает его священник
крестообразно, глаголя: «Жрется Агнець
Божьи, вземляй грехы всего мира, за мирскый
живот и спасение». И превращаеть его ниць,
аще несть тепл, яко же преже рехом, и не
прободает же его, но приемлет другую
просфиру и не глаголеть: «Благословен Бог
наш». «Во въспоминание Господа и Бога и
Спаса нашего Иисуса Христа»,— трижды
глаголеть сие над Агнецом и с копьем
крестообразно, яко же преже указахам; таж
режа глаголеть: «Яко овчя, на заколение
ведеся», и прочая такоже по обычаю, а не
прободаеть его и сего, но токмо пререзуеть и
сего глаголя: «Жрется и закалается». И тако
приемлеть и третьюю просфиру и творит на
ней, яко же и на первой; «благословен же Бог
наш» — не глаголеть, но токмо обычная, елико
будуть надобно Агнецов, и творить сие и на
прочих. Последи сложив Агнеци на три части
по два, аще суть шесть, и прикладываеть
святое копие одно ко всем Агнецам, от десныя
страны глаголя: «Един от воин копьем
прободена». Таж дьякон, приемь
благословение от иереа, вливает вино и воду
во Святую Чашю, и посемь бываеть
проскомисание и конець его, яко же писано по
обычаю, и литургиа по обычаю Златоустаго
или великого Василья. Егда свершится служба
вся до: «Вонмем, святая святым», и тогда един
Агнець разламляеть на четыре части и едину
влагает во Святую Чашю, и три части на
святом дискосе, от нихже долняя часть
святого Агнеця, той причащаемся. И преже убо
святого причащения напаяет святые Агнеци
Святою Кровью от Святыа Чаши на всех
четырех углех святого Агньца коегождо и
влогает их в уготованное им место, а и тии
доры, от нихже выиманы святы Агнеци, опроче
блюдомы суть или в том же сосуде, но пределя
промежи святых Агнецев имущи. А еже инии
творят сице, напаяя святыя Агнеци, и
пологають в тыя же доры, от нихже выиманы
суть святыа Агнеци, и се убо неподобно есть
отъинудь, и нечестивых бо се есть; но особ
пребывати должни суть.
О
ПЕНЬИ СВЯЩЕННИКОМ И МИРЯНИНОМ
Еже
ми писасте, како попу пети во своем дому
пред святыми иконами: аще восхощеть все по
церковному правилу пети, то не возбраняется
ему; аще ли одино начало творити рекши: «Благословен
Бог нашь» — и отпуск токмо, и се на его
произволении есть, но небещенней сия вся во
славу Богу творить со вниманием. А мирскым
людям, православно живущим, подобно и сим
правило церковное держати пред святыми
иконами во своих домех, понеже и должни суть
творити сиа. Аще произволят, на вечернице
великую вечере или малую и паки, воставши от
ложа, полунощниц и заутреняа, со Псалтырою и
со прочим последованием, должни суть
творити, аще произволять; а священническаго
ничтоже не творить, ни начало: «Благословен
Бог нашь», вместо начала глаголеть сице: «Молитвами
святых отець наших, Господи Иисусе Христе
Сыне Божии, помилуй нас, аминь»; а вместо
отпуста глаголеть сице: «Молитвами
Пречистыа Ти Матери и всех святых, Господе
Иисусе Христе Сыне Божии, помилуй нас, аминь».
А
СИЕ О АЛЛИЛУИИ
Что
ми пишете о «аллилуии» и на «славах» сице
глаголи: «Слава Отцю и Сыну и Святому Духу, и
ныне и присно, в веки веком, аминь. Аллилуиа,
аллилуиа, аллилуиа, слава Тобе, Боже.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тобе,
Боже. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава
Тобе, Боже. Слава Отцю, и ныне и присно». А «Бог
Господь» поють на утрении пятью, яко же
предано святыми отци, понеже три стиха суть.
Преже убо поеть певець среди церкви, зря ко
востоку, еклисиарх или на то устроеный мних,
и поеть: «Бог Господь явися нам»; и 1-й лик в
той же глас: «Бог Господь явися нам,
благословен грядый»; и певець стих 1-й: «Исповедайтеся
Господеви»; и другой лик 2-е: «Бог Господь
явися нам»; и певець 2-й стих: «Не умру, но жив
буду, исповем дела Господня»; и лик 1-й в
третье: «Бог Господь явися нам»; и певець
третий стих: «И есть дивна во очию нашею»; и
2-й лик 4-е: «Бог Господь явися»; и 1-й лик
опять: «Бог Господь»; и по сему чину и «аллилуиа»
в посты на глас Охтоику пятью со стихи их, а
на молебене, яко же произволять по обычаю их.
ПРАВИЛО
О СВЯЩЕННИКАХ И МИРЯНАХ
А
попу, держа другого попа в покаянии у себе,
самому у него неподобно каятися; аще ли у
своего отца духовного восхощеть Тело и
Кровь Господню приимати, причаститися, то
невъзбранно. Котории люди бес покаяниа
живуть, а отца духовного не дръжать, аще и ко
церкви приходять или не приходять,— не
приимать от них приношениа к церкви; а своим
детем духовным възбраняйте с таковыми ясти
и пити, ни во своа домы призывати, ниже к ним
ходити, понеже и сами сии отлучишася стада
Христова словесных овец. И, елика сила,
таковых приводити к покаянию и от злых
приимати с радостью, а не гордяся, да не
погибнеть во своем нечестьи.
О
ПОНАГИИ
А
что ми пишете о вечерни и понагии: аще
созвани бывше со благочестьем в дом некоего
христолюбца, на тряпезе по вечерянии
молвити Богородици, яко же устав держит. На
тряпезе преже обеда святый хлебець
Богородици святыя выняти и по вечерянии,
певше обычная, святыя Богородици хлебець
въздвизати по обычаю, яко же указася во
устав; и священники сами от него ядять, и
прочим дають, аще ли плотью чисты.
О
КРЕСТАХ
Да
еже на кресте имени не будеть, тому не
поклонитися, а не поругатися ему, ниже
разоряти таковых. А крест имуть новый
делати, велик или мал, яко же художник и
мастерь на се устроенный, чим таковое
устроити действо, или снастью некоею, или
гвоздья, ко довлению на утвержение есть: сие
не поругание есть кресту, но утвержениа
ради повелено есть мужем окажен. А мирскым
людям во своих домех, православно живущим
по закону Господню, а не присовокупився к
жене своей, достоит кадить святыа иконы и
самым, аще ли не будеть священника ту; и не
токмо самем мужем, но и женам благочестивым
и чистым от мужа кадити повелеваю, и детей
своих тому же учите, аще и велми малы суть,
понеже православных сия обычая суть.
О
ЦЕРКВАХ
А
церкви ветшаныа и кровли их, аще не суть
довални ни на чтоже, ни на кою потребу к
тойже церкви, а не ко иному устроению
потребни, таковое повелеваю огнем сожещи и
попел их всыпати в текущюю воду, да не
сквернится святое небрежения ради или
скота. А кресты, иконы ветшаныа оставити
тако пребывати, но в честне месте и в
устроени. А не своих детей не венчай; ни
проводы пети, аще некая великая нужа
случиться.
О
СВЯТЫХ ВЕЛИКЫХ ТРЕХ СВЯТИТЕЛЬ: ВАСИЛИА,
ГРИГОРИА, ИОАННА ЗЛАТОУСТАГО
А
что мя вопрошаете о трех святых великых
трех святитель и равных апостолом, Великаго
глаголю Василия и Иоана Златоустаго,
Григория Богослова: о сих убо известно и
разумне навыкох, таковое правило положено
бысть сими Божествеными писаньми и святыми
отци и законноположися празновати месяца
генваря в 30 день, еже и вся вселенная
сдержит, идеже есть православное
христьянство, сим единокупно празник
сотворяюще торжествен стихарями, и чтении,
и всенощными славословьи. Понеже бо, яко
большии суть святителем, яко вселенней
сущая светила нелестная, небоявленныа
звезды и апостолом единоравнии, яко Иоан
блаженый, святитель Евхатский, движим
Святым Духом, пиша о них и украшая похвалами
праздньство их, и во едином от своих писании
рече сице, яко аще и дерзостно есть
глаголемое се: «Аще, — рече, — не быша
велиции сии три святителя были, достоаше
быти второму апостольскому пришествию на
землю». И смотри мужа художству во едином
месяци обретаеть и сих всех триех в том, и
пологает сим праздник в 30-е месяца. Темже и
аз, ревнуя сих преданию истинному, и вам
повелеваю и молю вашю любов: не обленитеся
сии праздник всяческы совершати и украшати,
торжествеными похвалами же и всенощными
славословьи, и помощи от них требовати,
понеже суть ходатаи ко Богу. Святого же
Иполита в 30-е месяца сего служба есть,
поется на павечерници преже сего дни или
когда разсудить еклисиарх по предатае к
Богу.
По премногу же бых писал о всем к вашой
любви, понеже устав много сдержить: ныне сие
случися тако, вмале сие написах вам. А дана
грамота на Москве месяца августа в 12 день,
индикта 12, в лето 6927 (т.е. 1419)»
|
|