АРХИМАНДРИТ
ТИХОН
ВИРШИ
ИЗ «ЛАТУХИНСКОЙ СТЕПЕННОЙ КНИГИ»
Творецъ
и создатель богъ всему,
и
всей твари, служащей ему;
Христосъ,
истинный всехъ спаситель,
отецъ
явися и зиждитель;
НеизрЪченнымъ
же совЪтом
многимъ
сый озари нас свЪтомъ;
О
твари бо всей той промыслилъ,
но
и насъ спасти всехъ умыслилъ.
Аще и в
послЪднее время,
хотя
облехчити намъ бремя,
От тмы насъ на
свЪтъ
произведе,
благодать
крещения даде,
Омылъ наше
согрЪшение,
загладилъ
все прегрЪшение.
Егда у российскихъ жителей
не
бысть благих учителей,
Андрей апостолъ к
нимъ приходилъ,
человЪкъ
тамъ сущихъ просвЪтилъ;
А
прежде его учения
ходиша
во тмЪ блужения,
Купно вси идоломъ служаху,
немало
отрочатъ имъ жряху,
И по семъ паки
прелстишася,
грехми злЪ обременишася.
Идоломъ вси покоришася,
солнцу
и огню поклонишася.
И
еже они то творяху,
яко тЪмъ бога раздражаху,
Но той о них же
промышляетъ,
еже
бы спасти, умышляетъ:
Треми времены ихъ
уверялъ,
разныхъ
философовъ присылалъ,
Учитель приходилъ к
нимъ Кириллъ,
другий
же святитель Михаилъ.
Но они жестосерди
быша,
о ползЪ своей не рачиша,
Писмена азбуки
прияша
и
паки о вЪрЪ не вняша:
Сердца
бо ихъ окаменена,
а
злоба лютЪ вкорененна.
Христос же самъ,
благий учитель,
дивный
о насъ промыслитель,
Олгу, великую княгиню,
в
россах избра сию едину.
Она убо в Царьград
отиде,
любезно
в крещение вниде,
Немедленно же возвратися,
учити
россовъ укрЪпися.
Желаше бо сына своего,
еже
бы окрестити того.
Младому же своему внуку,
зЪло
дая ему науку,
Да егда той в возрастъ прииде,
учение
се благо видЪ,
Закону святу научися,
а
потомъ Владимеръ крестися.
Сего ради и
киевляне,
еже
по нихъ и россияне
Вси крещение восприяша,
зЪло
же сие возлюбиша,
Яко едиными устнами
хвалу
богу приносят с нами.
ВозвЪщаетъ о нихъ
преславно
лЪтописецъ
книга пространно.
А еже
здЪ преднаписася,
велми
же мало изъяснися —
Российскихъ князей
всехъ начало,
у
варягъ Рюрику зачало.
Живяще сей князь
некрещенный,
его
же сынъ непросвЪщенный.
ЛЪтом же многимъ
мимошедшимъ,
триемъ
княземъ уже прешедшимъ,
От
тЪх же коленъ порожденный,
Владимеръ
князь первокрещенный,
Он в России
вЪру
насади,
древний
же закон в ней расплоди.
С того убо бывшаго
лЪта
купно
вси сыны быхомъ свЪта,
УвЪри бо Христосъ
всЪхъ киянъ, .
юныхъ
и старЪйшихъ россиянъ,
От перваго князя
благаго
до днешняго царя святаго.
Архиереи, учители,
Христовы
же вси святители
Вся народы
увЪщаваютъ,
любовно
в законъ научаютъ.
Егда же се мы презираемъ,
тогда
неблагъ путь избираемъ.
От любви бо все
содержится,
свято
жити намъ поспЪшится,
Един добраго
предуспеетъ,
добрымъ дЪломъ обогатЪеть.
Мнози в России просияша,
трудами
во царство внидоша,
Иночествомъ и
постничеством,
страдалческимъ
мученичествомъ;
Яже
от варваръ пострадаша,
щедроты
от бога прияша.
Сихъ бо всехъ писахомъ жития,
трудна
ихъ благая бытия.
О
царЪхъ и князЪхъ
российскихъ,
о
святителех всЪхъ московскихъ
Сей
лЪтописецъ возвЪщаетъ,
многий
нам разумъ просвЪщаетъ:
Древле
бывшая вся времена,
единовЪрных
намъ племена,
Степени царския и роды,
яже
державства ихъ и годы,
ТЪх же временъ
благоденствие,
страшно
же бысть и злоденствие:
ЕдиновЪрныхъ
междоусобство,
диаволе
же всеудобство
Многихъ
человЪкъ погубило,
остриемъ
меча порубило.
Егда кто хощетъ испытати,
вся
тыя мятежи исчитати,
Много сию книгу
прочитай,
ею
же вся вещи познавай,
Совершенно
в ней все будешъ знать,
еже
и инымъ можешъ сказать:
Царства
российскаго зачало,
еще
и Киева начало,
Но и о Казани сказася,
о
Сибири не умолчася;
Егда
же самъ богъ благоволилъ,
множество
сихъ царствъ соединилъ
Въ едино царство
Московъское,
рекомое
Всеросийское.
И еже о семъ здЪ писася,
ибо
и о всемъ не солгася.
|