ДВЕ
ГРАМОТЫ ПАТРИАРХА ГЕРМОГЕНА К ИЗМЕННИКАМ,
ПЫТАВШИМСЯ СВЕРГНУТЬ ЦАРЯ ВАСИЛИЯ
ШУЙСКОГО
Грамота
первая
«Аз, смиренный Ермоген, Божиею милостию
патриарх Богом спасаемого града Москвы и
всеа Русии, воспоминаю вам, преже бывшим
господием и братием, и всему
священническому и иноческому чину, и
бояром, и окольничим, и дворяном, и дьяком, и
детем боярским, и гостем, и приказным людем,
и стрельцом, и казаком, и всяким ратным, и
торговым, и пашенным людем — бывшим
православным християном всякого чина, и
возраста же, и сана.
Ныне же, грех ради наших, сопротивно
обретеся, не ведаем, как вас и назвати:
оставивши бо свет — во тьму отойдосте,
отступивше от Бога — к Сотоне прилепистеся,
возненавидевше правду — лжу возлюбисте,
отпадше от соборныя и апостольския церкви
пречистыя владычицы нашея Богородицы,
крестьянския непогрешительныя надежи, и
великих чюдотворцев Петра, и Алексея, и Ионы,
и прочих святых, просиявших в Русии.
И чужившимся православных дохмат и святых
Вселенских седми соборов, и невосхотевшим
святительских настольник и нашего смирения
благословения, и отступившим Богом
венчанного, и святым елеом мазанного, и ото
всего мира и от вас всех самех избраннаго
царя и великого князя Василья Ивановича
всеа Русии, туне или не знаючи, яко Вышний
владеет царством человеческим и ему же
хощет — и дает.
Вы же, забыв обещания православныя
крестьянския нашея веры, в нем же родихомся,
в нем же крестихомся, и воспитахомся, и
возрастохом, и бывши во свободе — и волею
иноязычным поработившимся, преступивше
крестное целование и клятву, еже стояти
было за дом пречистыя Богородица и за
Московское государьство до крови и до
смерти, сего не воспомянувше — и
преступивше клятву ко врагом креста
Христова и к ложно-мнимому вашему от поляк
имянуемому царику приставши.
И что много глаголю? Не достает ми слово,
болезнует ми душа, болезнует сердце, и вся
внутренняя утерзается, и вся состави мои
содрагают! И плачуся, глаголю и рыданием
вопию: Помилуйте, помилуйте, братия и чада
единородныя, своя душа, и своя родителя
отшедшая и живая, отец своих и матерей, и
жены своя, и чада, и сродники, други —
возникните, и вразумейте, и возвратитеся!
Видите бо Отечество свое чюждими
росхищаемо и разоряемо, и святыя иконы и
церкви обругаемы, и неповинных кровь
проливаема, еже вопиет к Богу, яко
праведнаго Авеля, прося отмщения.
Воспомяните, на кого воздвизаете оружие, и
не на Бога ли сотворшаго нас, не жребия ли
пречистыя Богородица и великих чюдотворцов,
не на своих ли единоплеменных братию? Не
свое ли Отечество разоряете, ему же
иноплеменных многия орды чюдишася, — ныне
же вами обругаемо и попираемо?!
И аще воспомянем вам от Божественных
писаний, и мню, яко тягостно будет слуху
вашему. Сами бо весте, яко ни в котором языце,
ни в которых родех, ниже в памятных книгах
обретается сицевая страсть, якоже ныне в
вас. Точию древле богоубийственный и
мятежный род июдейский в четыредесятое
лето по спасенней страсти Спасителя нашего
Бога Иисуса Христа, заратившеся Июдея по градом и царя своего Ирода
Агрипу изгнаша. И избравши мужа убийца,
Аханана глаголю, и Семиона Идуменина [яко же
и вы ныне], и самохотными стремленьми и
междоусобными браньми вси скончашася. И
пришедши римляне святая святых разориша,
Иерусалим плениша и вся мечу, и огню, и
работе предаша — и в запустение сотвориша
даже и до днесь.
Вы же сему ли ревнуете? Сего ли хощете? Сего
ли жадаете? — От них же, Господи, пощади душа
наша, по реченному: «Не бойся малое мое
стадо, яко благоизволи Отец мой дата вам
царство». Аще бо и многи волны, и люто
потопление, но не бойся погрязновения: на
камени бо веры и правды стоим, да ся пенит
море и бесит, но Иисусова корабля не может
потопити. И не даст бо Господь в поношение
уповающих нань, ни жезла на жребий свой, ни
зубом вражиим раб своих, но сохранит нас,
якоже хощет святая воля его.
Заклинаю же вы имянем Господа Бога и Спаса
нашего Иисуса Христа отстати таковаго
начинания, дондеже время есть к познанию, да
не до конца погибнете душами вашими и
телесы. А мы, по данней нам благодати
Святого Духа, обращающихся и кающихся
восприимем и о прощении вашего согрешения,
вольного и невольного, общим советом,
соборне со возлюбленными единомысленными
нашими росийскими митрополиты, и
архиепископы, и епископы, и со всем
освященным причтом молити Бога должни есмя.
И о винах ваших у государя упросим: милостив
бо есть, и непамятозлобен, и весть, яко не
вси своею волею сицевая творят. И которая
ваша братья в суботу Сыропустную возстали
на него, государя, и ложныя и грубныя слова
изрицали, яко же и вы, — тем вины отдал и
ныне у нас невредимы пребывают. И жены ваши
и дети також во свободе в своих домех
пребывают.
Се ли есть не милость, и невоздаяние зла за
зло? Аще и малое наказание было кому за
толикия вины — и то ничтоже есть. И аще в ком
душа и льва некроткаго, но того благодеяние
преодолеет ему. И аще чины или имения еще
дает вам льстец он чюжая, а не своя, и аще восхощет Бог, а вы
исправитеся, и того не лишени будете, токмо
помилуйте душа своя и реченное слово
воспомяните: «Аще человек и весь мир
приобрящет, душу же свою отщетит, что даст
измену на души своей?».
Грамота
вторая
«Бывшим
братиям нашим, ныне же и не ведаем, как и
назвати вас, понеже во ум наш не вмещается
сотвореная вами, ни слухи наши никогда же
таковых прияша, ни в летописаниих видехом,
каковая невместимое человеческому уму
содеяшася вами! Кто о сем не удивится, или
кто не восплачет?!
Оставя веру, в ней же родишася, в ней же и
крестишася, в ней же и воспитани быша —
воистинну исполнь чуда, в таковем разуме и
хитрейша, и крепчайша верою к Богу всех язык
— ныне безумнее всех явишася; оставльше
свет — во тьму отпадоша, оставльше живот —
смерти припрягошася, оставльше надежу
будущих благ и безконечнаго блаженнаго
живота и царства небесного — в ров отчаяния
сами си ввергоша, и аще и живи, а отпадением
от веры, паче же и от Бога, — мертви суть.
К тому же и се во удивление приводит нас: кто
таков немилосерд когда быв к своим
родителем, и сам к себе, и к женам своим, и к
детем, и к домочадцем — что те, которые
самохотением от славы Божий и от веры
отпали, и от присных своих разлучилися, и
домы своя сами разорили, паче же и себе
самих?!
Еще же страшно и рещи — ни в писаниих бо
сего обретохом, и в слухи в наша таковая не
внидоша, ни отцы наша о сем нам не
возвестиша, яже содеваются от вас ныне в
лета наша! Мы чаем, что здрогнетеся, и
воспрянете, и убоитеся праведного и
нелицемерного судии Бога, и к покаянию
прибегнете, и у возлюбленнаго Богом царя
государя отпущение винам своим испросите.
Вы же не тако, но противно сему содеваете и
отнюдь несть страха Божия пред очима вашима.
Веру свою, яко же рехом, в ней же родишася, и
крестишася, и воспитани быша, и вся полезная
от Бога и от християнских государей царей
восприяша — ту ж и разоряете, и святыя
церкви и образы Божия обругаете, и
сродственныя своя крови проливаете, и землю
вашу хощете конечно пусту сотворити,
забывше сия, яко с нами Бог и есьмы по
милости его у него и с ним, и молитвы
преславныя владычицы нашея Богородицы и
святых Божиих угодников помогают нам, и
ангели наши хранители неотступно нас
хранят, понеже не отступихом от Бога.
Вы же всех сих благих отпадосте и чюжи бысте.
И яко во мраце и тьме, и не яко во дни, но яко
в нощи пребывание ваше. И несть в вас
радости и веселия, но печаль, и плач, и
воздыхание, и болезнь, понеже отпадосте от
Бога, и не смеете призвати святаго имени его,
понеже остависте его, да той и не послушает
вас, понеже отвергостеся его и паки
востасте на веру, и на люди, и на вся любимая
ему.
А то сами известно ведаете ... кого ни
убьете с нашия стороны благословенных
воинов — те все идут в небесное царьство, с
мученики святыми в безконечную радость
веселитися, и о сих мы радуемся и молим их о
нас молити, дабы их молитвами и нас сподобил
Господь с ними быти.
А с вашия отпадшия стороны кто ни будет
убьен или общею смертию умрет — тот во ад
идет и во святых церквах приношения за
таковых, по писанному, неприятна Богом и
конечно отвержено и идут таковии без конца
мучитися.
И о сих нам, православным християном,
рыдание и плач, понеже братия суть наша и от
нас изыдоша, но не с нами быша и изволиша
вместо радости без конца мучение. На
таковых бо сбысться апостольское слово: «Грызаетеся
и снедаетеся, блюдитеся, да не истреблени
будете», и «творяй зло ввалится в не».
Сие же слово не ко всем пишем, но к тем,
которые забыв смертный час и страшный суд
Христов и преступив крестное целование
отъехали, изменив царю государю и великому
князю Василью Ивановичу всеа Русии, и всей
земле, и своим родителем, и женам своим, и
детем, и всем своим ближним, паче же и Богу.
А которые взяты в плен, как и Филарет
митрополит и прочий, не своею волею, но
нужею, и на християнской закон не стоят, и
крови православных братии своих не
проливают — на таковых мы не порицаем, но и
молим о них Бога елика сила, чтоб Господь от
них и от нас отвратил праведный свой гнев и
в полезная б подал им и нам по велицей его
милости.
Аще же кто от таковых пленников в таковых
нужах и бедах скончается, таковых должни
есмы повсюду по вся дни поминать и о
отпущении грехов их Бога молить, да и мы
сами от таковых просим молитв их к Богу о
нас, понеже, по Божественному писанию, то
суть мученицы Господни и нынешняго ради
времяннаго страдания небесному царствию
сподобятся; праведнии бо аще и умрут — живи
суть и мука их не коснется, понеже не
отступиша от Бога и Божия милость
неотступна от них зде и в будущем веце.
И аще хощете им сопричастницы быти — еще
можете, не у(же) во ад сошли есте, еще в
борьбе стоите. Можете, аще хощете, пребороти
врага и с нами паки воедино быти и небесная
вся возвеселити. Можете обрящением своим
двигнути небеса на веселие, писано бо есть:
«Радость бывает на небесех о едином
грешнице кающемся», — кольми паче о тьмах
християнского народа возвеселитися имать
Бог и ангели его?!
К тому ж не токмо домашних своих и
сродственных, но и нас всех православных
хрестьян возвеселите и обрадуете, аще
обратитеся. Аще ли же не обратитеся и не
покаетеся, кий ответ дадите Богу в день
страшнаго суда его? Страшитижеся отпадшим
от веры подобает и того слова ... и аще
бысте слепи были — не бысте греха имели; и
ведая раб волю господина своего, а не
сотворит — бьен будет много, и прочая, яже
лежит о Божественном писании, их же ни летом
исписати невозможно, самим же всем вам та
вся есть ведома.
А о пременении вам како есть? Возстали сами
на ся и в мале времяни самовольно
разорилися. Паки удивляемся, чудесная бо
дела тогда сотвори Господь и сбысться на
тех Псаломское слово: «Ров изрыша и
ископаша и впадоша в яму, юже сотвориша».
Возсташа бо на царя, его же избра и возлюби
Господь, забывше писаного: «Существом
телесным равен есть человеком царь, властию
же достойнаго его величества приличен
Вышнему иже надо всеми Богу».
И паки писано: «Царьское поставление Божий
жребий есть, кому хощет, тому дает; Господня
бо есть земля и концы ея и без Божия веления
ничто не бывает». Вина же возстанию их бысть
вотще и всуе; удариша бо ся яко волны о
камень, и разсыпашася, и яко бурею гневом
своим разсея их Господь, тщетным бо учишася,
не ведуще воли Божий и силы его.
Чающе бо они на царя возсташа — а того
забыша, что царь Божиим изволением, а не
собою приим царство, и не воспомянуша
писания, что всяка власть от Бога дается, и
то забыша, что им, государем, Бог врага
своего, а нашего губителя и иноческаго чина
поругателя потребил, и веру нашу
християнскую им, государем, паки утвердил, и
всех нас, православных християн, от пагубы в
живот паки приведе.
И аще бы попустил им Бог сотворити по своему
им злому изволению — конечно бы вскоре в
попрании была християнская вера и
православные б християне Московского
царьства в разорении были, яко же и прочий
гради.
На царя же возстание их таково бе. Порицаху
бо нань, глаголюще ложная: «Побивает де и в
воду сажает братию нашу дворян, и детей
боярских, и жены их, и дети в тайне, и тех де
побитых с две тысячи!» Нам же о сем
дивящимся и глаголющим к ним: «Како бы сему
мочно от нас утаитися?» — и их вопрошающим:
«В каково время и на кого имянем пагуба сия
бысть?»
Им же ни единого по имяни от толикого числа
объяв(ив)шим нам. И учали говорить: «И топере
де повели многих нашу братию сажать в воду,
за то де мы стали». И мы их спрашивали: «Кого
имянем повели в воду сажати?» И они сказали
нам: «Послали де мы ворочать их — ужжо де
сами их увидите!»
И тот понос на царя напрасно ж, ничто бо в их
речах обрелося праведно, но все ложно. И
учали честь грамоту, писано ко всему миру из
литовских полков от руских людей: «Князя
де Василья Шуйского одною Москвою выбрали
на царство, а иные де городы того не ведают.
И князь Василей де Шуйской нам на царстве не
люб, и его де для кровь льется и земля не
умирится. Чтоб де нам выбрати на его место
иного царя!»
И мы им противу того говорили: «Дотоле
Москве ни Новгород, ни Казань, ни Астрахань,
ни Псков и ни которые городы не указывали,
а указывала Москва всем городом. А государь
царь и великий князь Василей Иванович всеа
Русии возлюблен, и избран и поставлен Богом,
и всеми рускими властьми,
и московскими бояры, и вами, дворяны, и
всякими людьми всех чинов, и всеми
православными християны. Да и изо всех
городов на его царьском избрании и
поставлении были в те поры люди многие, и
крест ему государю целовали вся земля, что
ему государю добра хотети, а лиха и не
мыслити.
А вы, забыв крестное целованье, немногими
людьми возстали на царя, хотите его без вины
с царства свесть. А мир того не хочет, да и не
ведает, да и мы с вами в тот совет не
пристанем же. И то вы вставаете на Бога, и
противитесь всему народу християнскому, и
хотите веру християнскую обезчестити, и
царству и людем хотите сделати спону
великую.
А преже сего о такой вражде сами есте к нам
для совету не прихаживали, и никого к нам о
том не присылывали, и тот ваш совет — вражда
на Бога и царству погибель; и православным
християном Московского царства не хотети
его. А мы Богу не противимся, и во враждебной
совет ваш не приставаем к вам, и молим Бога,
чтоб нам здрава и многолетна учинил на
Росийском царстве того государя царя, его
же он возлюбил.
А что вы говорите: «Его для государя кровь
льется и земля не умирится», — и то делается
волею Божиею. Своими живоносными усты рек
Господь: «Возстанет язык на язык и царство
на царство, и будут глади, и пагубы, и труси»,
— ино все то в наших летех исполнил Бог, да и
ныне исполняет слово свое, рече бо паки: «Небо
и земля мимо идут, словеса же моя не мимо
идут».
Морове, и глади, и колебание земли было чего
для? Тогда на царствующих не вставали и в
том на них не порицали. А ныне язык
нашествие, и межуусобныя брани, и кровем
пролитие
Божиею же волею совершается, а не царя
нашего хотением. Рече бо Господь: «Едина от
малых птиц не умрет без воли Отца небеснаго».
И те речи были у нас на Лобном месте, в
суботу Сырную, да и розъехались: иные в
город, иные по домом поехали,
потому что враждующим поборников не было и
в совете их к ним не приставал никто. А
которые и были немногие молодые люди — и
оне им не потакали ж, и так совет их вскоре
разрушился.
И праведным судом Божиим вскоре постиже их
гнев Божий, и нападе на них страх и ужас, и
бежаша, никим же гоними, от света во тьму и
от живота в смерть. И аще не обратятся и не
покаются — будут во аде. Солгалось про
старых то слово, что красота граду старые
мужи — а те старые и молодому беду доспели,
и за тех им в день страшнаго суда ответ дата!
И то мы вам пишем, объявляя вражду их, что
напрасно, и без боярского ведома, и с нами не
поговоря, и без совету людей всех чинов, и
без ведома всех православных християн
Московского царьства напрасно были
возстали на государя царя и великого князя
Василья Ивановича всеа Русии и советоваша
на него злая. — Бог же советова о нем благая,
понеже всегда всю надежу
полагаше на Бога и на пречистую Богородицу.
И преславно Божиим праведным судом те
враждотворцы сами от Бога в мгновении ока
месть возсприяша и разоришася, ни от кого,
но сами от себя. Маломощна бо крепость
земнородных, Бог же великомощен, и кто убо
может противитися силе его, понеже той един
владеет царством человеческим и ему же
хощет — дает его.
И то чюдо в летописцех записали мы, да и
прочий не дерзают таковых творити. К вам же
мы пишем, понеже стражи нас над вами постави
Господь и стрещи нам повеле, чтобы вас кого
Сатана не украл; вы же самохотием ему сами
поклонистеся, и нас воистинну о том велика
печаль и страх объемлет, чтоб кого от вас
там смерть не постигла и чтоб вам с Сатаною
и с бесы в безконечные веки не мучитеся...
Бога ради, узнайтеся и обратитеся от смерти
в живот, и обрадуйте своя родители, и жены, и
чада своя, и всех нас. А мы воистинну тому
ради, чтоб вы не пропали вовеки, и должни о
вас Бога молити и государю о ваших винах
бита челом [а ведаете, что государь милостив
и отпустит вам вины ваша], и чтоб вам не
положити вечного пороку и клятвы на себя и
на дети ваша, и в работе б вам не учинити
своих детей, а самим бы вам в неволе не быти,
и не быти бы вам отлученым от лика святых
православных воин, братии ваших.
А отцы ваши не токмо к Московскому царьству
врагов своих не припущали — и сами в
морские отоки, в дальняя разстояния и в
незнаемыя страны яко орли острозрящие и
быстролетящи яко на крылах паряще, и вся под
руку покаряху московскому государю царю, и
тому свидетели вы сами.
И вы, Бога ради, ревнуйте своим родителем, и
не будите супротивни делом их, и не
отметайтеся от веры, в ней же родишася и
святым крещением просветишася, и паки со
тщанием и с радением возвращайтеся к нам!
Мы же с радостию и любовию восприимем вас и
не будем о сем порицати вам, понеже без
греха Бог един. Да и прочая лета поживете в
Божию славу, и в свою пользу в духовную и
телесную, и в веселие и радость, и в покое, и
в пребывании мирном, благоденственно и без
печали, в будущем же обрящете живот вечный.
Мы же, с Божиею помощию, брежем спасения
вашего, елика наша сила».
После
17 февраля 1609 г.
|
|