ДУХОВНОЕ
ЗАВЕЩАНИЕ ПАТРИАРХА ИОАКИМА
С родной четверице стихии
предается (тело), душа же на правосудие
Божие поемлется и наследит аще благая, аще
злая, яже с телом си содела, по деянием мзду.
Убо его же, Творца моего, благостию аз, раб
грешный Господа Бога Иоаким патриарх
Московский и всеа Росии и всех северных
стран, родителми благочестивыми, родихся в
мир сей и во благочестии непорушном
Восточный церкве в православной вере
воспитан. И доидох судбами Божиими
состарения лет ныне седмидесяти,
пророческия святаго Давида меры,
естественною же моею телесе крепостию
изнемогаю совершение.
Сего ради памятствуя о смерти последняго
разрешителнаго часа, яко от зде всяко имам
ити к Богу Творцу моему, естественный долг
отдати ныне, воли моея положение,
здравствуй умом моим и целостию разума,
судих сие духовное последнее мое писание
написати, како бы души и телу моему
сотворити помощь, и прещедрый владыка наш
Господь даровал бы милосердие свое мне,
смиренному и грешному. Како же кому
намерение мое ради Господа Бога исполнит
подобает, зде завещаваю, прошу и молю, и о
мне творю известие.
В первых убо извествую сим писанием веру
мою, яко верую В Бога в Троице святей
единаго по научению самаго Спасителя
нашего Бога по проповеданию святых Апостол
и богоносных Отец святыя Восточныя церкве,
и еже святии отцы на седми Вселенских
соборех Духом святым собрании предаша и
научиша, — в том до последняго моего
издыхания пребываю, яко истинный сын святыя
Восточныя соборныя апостольския церкве
несумненно.
И егда аз прешедшаго 7163-го (1655 г.) лета пришед
в Киевский общаго жития Межигорский
монастырь и постригохся в монашеский чин,
когда обещахся и в велием моем усердии желах
за моя злая дела и многое прегрешение, яже в
мирском житии и в военных случаех полковых
содеях и прогневах Творца моего владыку,
дабы ис тоя святыя обители ни каковым
образом нигде исходите и плакатися грехом
моим тамо, или уединенно в пустыни, или в
отшелничестве кончити жизнь мою и тело мое
грешное в том обещания моего Преображения
Господа нашего Иисуса Христа в Межигорском
монастыре погрести весма хотех.
Но волиею Божиею — или попущением за грехи
моя, сего не вем, обаче якоже весть судьбами
своими допусти мя не точию священства,
оттуду мне отлучившуся, но и архиерейства и
крайняго патриарша Всеросийскаго престола
и всех северных стран председателя и в
духоводство и в управления в церкви
Хрнстове многаго народу уже шестое
надесять лето имам. Сего ради зело болезную,
еже мое обещание во единстве жития не
исполнися, к сему о истязанию и взыскании
преданнаго мне, грешному, народа
христианскаго велми болезнию содержуся.
Тем же слезно прошу у всеа Божия церкви у
святейших патриархов православных:
Констянтннополскаго, Александрийскаго,
Антиохийскаго же, Иерусалимскаго и кто ли
по мне будет на патриаршем Всероссийском
престоле святейший патриарх, — прощения во
всем и разрешения. У священного же собора и
у всего православнаго народа молитв святых
смиренно велиим усердием прошу, да
помолятся о душе моей Господу Богу и
пречисгей деве Богородице Марии, да
сотворит Господь милость бедствуемей души
моей, и простит согрешения моя, и сподобит
небеснаго Царствия его.
По сем благочестивейшим великим государем
царем и великим князем Иоанну Алексеевичю,
Петру Алексеевичю всея Великия и Малыя и
Белыя Росии самодержцем, в Дусе Святом
духовным моим чадом, и благоверным великим
государыням царицам, и благородному
государю царевичю и великому князю Алексею
Петровичю, и благородным царевнам мир Божий,
и благословение, и прощения подаю. Такожде и
всем архиереем всероссийским мир и
благословение подаю, и всесвященнаго и
духовного чина и весь народ христианский
благословляю, прощаю и разрешаю кающияся
всесовершенно во всех приключениях.
Который же священнаго чина люди в тяжких
винах священства лишении — и тем прощения
буди, а тайнодействовати, по правилу святых
отец и по нашему суждению, никако же
попустится. Аще же кого чем прогневах и
досадих, или оскорбих коего-либо сана люди и
чина каковым-либо образом, яко человек
согреших будеши в достоинстве
сего великого началства — смиренно прошу
согрешением моим прощения у них.
Внегда же душа моя разрешится от союза
плоти сея, вручаю ону премилосердаго Бога,
создавшего ю, непобедимому благоутробию, да
приимет ю милостивно, яко свое дело. Тело
мое окаянное предаю матери всех, от нея же
взят бысть, чая оттуду в последней трубе
востати совершенно. Тако же завещаваю
творити по смерти моей: понеже ради далняго
от Межигорского Преображенского монастыря
разстояния и великого неудобства
невозможно телу моему грешному тамо в
монастыре по моему прежнему обещанию
погребену бьгги, сего ради молю и прошу
благочестивейшия великия государи цари и
великия князи Иоанна Алексеевича, Петра
Алексеевича всея Великия и Малыя и Белыя
Росии самодержцы и весь освященный собор
священнейших архиереев и прочих священнослужителей — да предастся тело мое
сродней земле и погребут оно во святей
пречестней обители Господня Преображения
близ сего царствующаго града Москвы у Спаса
на Новом, а не в соборной великой церкви
патриарша престола.
Положите же мене во гробе крепце, во одеянии
монашеском, и обязати тело мое грешное по
чину монахов, яко же всии святейший
патриархи греческие: Констянтинополские,
Александрийския, Антиохийския,
Иерусалимския, — полагаются. Архиерейскими
же одеждами отнюдь не облачати, ибо и зде
видим святых архиереев тако
древлеоблаченных телеса, яко Алексея
святаго митрополита и чюдотворению дара
сподобившагося мощи святыя его имут
простое одеяние монашеское. Дабы и мне в то(м)
со святейшими патриархи не разнитися, да
поне тем по обещанию моему, хотя мала отрада
души моей сотворится.
Еще же завещаваю по смерти моей в
поминовение души моея, да во всей
патриаршей области всех церквей, кроме
архиерейских епархий, по окладу данныя
денги на год оставити священником тех
церквей на сорокоусте и в казну патриаршу
тех денег за тое лето не собирати. Такожде
всем тяглым дому пат-ряарша крестьяном во
всех вотчинах оброчныя денги на год в
милостыню да отдадутся, и впредь того им не
зачитати и не собирати за той год. Келейныя
мои вещи, котории суть денги и одежды, да
раздадутся по росписи. На погребение же
тела моего и в поминовение души архиереем
дати и прочим служителем по росписи.
По
соборным же церквам священнослужителем и
по монастырем, где прилично, давать ис казны
сорокоусты в поминовение по обычаю
прежнему.
В Спаской монастырь на новое, где тело
положится, моего тщания и трудов дать из
казны патриаршей домовой денег 3000 рублев. В
Киевско-Межигорской монастырь, где мое
обещание и монашеский чин приях, из домовыя
же патриашии казны моих же трудов и тщания
дать денег 3000 рублев на церковное строение.
В строение же или исполнение сего моего
завета да будет во Господе и Дусе Святом
сынове мои — благочестивейшия великия
государи цари и великия князи Иоанн
Алексеевич, Петр Алексеевич всеа Великия и
Малыя и Белыя Росии самодержцы. Их же
царское пресветлое величество ради
преблагаго и всеназирающаго правителя Бога
и пречистыя Девы Богородицы Марии смиренно
и желателно прошу, да по сему моему
заветному писанию они, великия государи,
все да исполнят и тщанием своим царским
ради ползы души моея дабы умилосердился
Владыка небесный надо мною последнюю
любовь свою сыновъскою духовною мне в том
отдати благоволят.
Ради же прилежного моего завещания, еже бы
все тако исполнити, молю, да в доношении им,
великим государем, будет и отец мой
духовной Сретенского пресвятыя Богородицы
монастыря игумен Пахомий. К сицевой их
царского величества любовь и труды сам
Господь Бог, праведнейший возмеритель
всяких благотворении, воздает им, великим
государем царем, во временней сей жизни и в
вечней безмерными своими щедроты благая и
полезная. Аще же кто сотворит некое
препятие сему исполнению последняя воли
моея, или коварство и лукавство соделает в
роздаянии вещей написанных — имать судию
Христа Бога, воздающаго комуждо по делом
его, зане он яко же видит кого творяща
неленостно, тако и воздаст всякому праведно.
При сем же последний мой пастырский долг
отдаю и предлагаю в душевную ползу во
спасение же вечное гражданскаго же и
царственного самодержавства во всякое
опаство благочестивейшим монархом, чрез
мои грешныя руки помазанником Божиим, на
содержание и управление отечественного
наследства всего царства Росийского, в Дусе
Святом сыном моим великим государем царем и
великим князем Иоанну Алексеевичю, Петру
Алексеевичю всеа Великия и Малыя и Белыя
Росии самодержцам.
Да пребывают они, государи, в
прародителском своем благородном царском
достоинстве и самодержавстве благочестиво
и праведно во всяком изрядстве
жителствовати в чистоте, и в воздержании же,
и святыни, яко помазанным святым подобает,
образу благих дел, по святому апостолу, всем
народам благочестивейшим быта, усердствую;
веру же православно-кафолическую в Бога
вседушне любовию имети; Церковь святую
едину во вселенней, яже на Востоце и в нас
утвердися истинную, яко же матерь
чествовати и пребывати в ея правом учении
непоколебленно, и предания и учения святых,
на соборех определенная и утвержденна,
содержати крепце и ни в чем порушно, якоже
бо без веры правыя Богу угодити невозможно
—такожде кроме Церкви святыя Восточныя
мудрования и светлаго богопреданного тоя
учения невозможно кому спастися; и юже чрез
святый символ веруем едину святую соборную
и апостолскую Церковь бьгги — убо оную
защищати от всяких ересей и соблазных
наветов; и своею государскою рукою во всем
Церкви господни, и служителем священного и
духовного чина, и причту церковному, всем
помогати и снабдевати вся в царской своей
милости да потщатся и определенная даяния
служащих Богу по всем церквам и о них,
государех, молящихся — да не лишают, и в том
тии да не обидятся. За сие бо, по Псалмопевцу,
приимут от Христа Бога воздаяния многа.
Яко благочестивыя государи и великие князи
и вернейшие цари, свойственные господне
Российскаго царствия людем всем, во
осмотрителстве милосердом всякаго чина
люди своя, мала и велика, богата и убога,
раба и свободнаго, и всякое лице мужеско и
женско, да не имеют всякие неправости, и
обид да свобождают, о правосудии же в делах
граждански(х) всячески да попекутся, ибо
милость и любовь в том всякому явят многу,
зане зело неправда в суждениих и коварство
в людех умножися, обидимыи же вдовицы, и
сироты, и немощнии во убожестве люди зело во
оскорблении мнозии плачют, ибо суд Божий в
людех его вам, царем, вручися, и сего Бог
истяжет от вас. О нем же сами государи
прирадейте, молю вас, государей, избавите
всякого от неправды!
Еще же да никакого же они, государи цари,
попустят кому христианом православным в
своей державе с еретиками и иноверцами, с
латины, люторы, калвины и злобожными татары,
их же гнушается Господь и Церковь Божия з
богомерскйми прелести их проклинает,
общение в содружестве творити, — но яко
врагов Божиих и ругателей церковных тех
удалятися. Да повелевают царским своим
указом: отнюд бы иноверцы пришед зде в
царство благочестивое вер своих не
проповедовали, и во укаризну о вере не
розговаривали ни с кем, и обычаев своих
иностранных и по своим их ересям на
прелесть Христианом не вносили бы. И сие бы
запретити им под казнию накрепко. И молбищных
бы по прелестям их сборищь еретических
строити не давати места всеконечно, но
котории зде и есть близ или между
христианских домов — и те бы разорити годно
и должно яко диаволская сонмища.
Татарове бо зловерныя, еретицы же Церкве
святыя отступныя — и вси суть проклята.
Зане апостол святый Павел и во единой
христианской вере братии сущих
пиянствующих отлучатися и бесчинствующих и
не примешатися к ним заповеда. Колми паче
таковых еретиков, развратников и хулников
святыя веры нашея отлучатися всяческий
подобает еретиков, яко люторы, калвины,
латины не советуют и не глаголют яже
церковная правая, но якоже человеческая
новообретная, и чуждее истинного
благочестия. Татарове же проклятыя
злобожники суть, в них же ни коего же добра
обретается, и живут в державстве царской и
между многих христиан и великих. Их же во
благочестивую веру всяческий приводите
велий есть долг, и апостолское завещанное
слово сице глаголет: "Ныне же писах вам,
братие, не примешатися, аще некий брат
иноверец же, наипаче именуем будет блудник,
или лихоимец, или идолослужитель, или
досадитель, пияница или хищник, с таковым
ниже ясти".
Во иноверцех же вся сия злобы господствуют,
обаче вернии люди мнози и честнии с ними
ядят не стыдящеся и не боятся греха,
уклоняющися же от заповеди сея, и завещания
от Церкве святыя презирающе, и творящий
сами себе закон презорством. Како имут
свободитися клятвы, Псалмопевцем
присновещающияся: "Проклята вси
уклоняющийся от заповедей твоих"!? —
Чесого вся христианы избави Боже. И инде
глаголет: "Измите злое от вас самех".
Сие явственно сам Бог завеща, како со
иноверными еретиками и злобожниками
водитися и общатися кому, и ни кую дружбу
подобает с ними имети.
И сим убо может целость государьства своего
в лепоте содержатися и во угождении быти
Богу, егда вси люди истинствуют о добрых
делех прилежат благия и постоянныя нравы.
Да не навыкнут иностранных обычаев
непотребных, и неутвержденнии в вере и
Писания не ведящии со иноверными о вере да
не глаголют, и лестного учения их весма да
не слушают. Но да возимеют в крепости
отеческая благоразсудная и воздержанная
поступления в делех и вещах. Писано 6о: "Не
буди всяким ветром носимый, изменяющися
скоростию в непотребство, и старейших не
презирай, и всякое дело начиная, смотри
конца, каковый будет". Всем повелеся, зане
вся тварь и время от времени скоро
изменяется, и кончина смертная ближится
всем, ей же и аз и леты, и болезнию близ
привержен семь.
К сему всякого бы чина люди имели по чину
своему, и жиги во всяком опастве и мерности,
кому что должно и кому что прилично. Одежды
бо носити, дворы и храмины строити не к лицу
— нестройно государству же и убыточно.
Добро убо есть во одеждах драгих и многих,
во пространных избыточных трапезах и
питиях различных, и во всяких неполезных
делах не истощеватися и не приходити тем в
последнюю скудость и убожество. Излишнее 6о
все и дело непотребно.
По апостолу же: "Буди имя пребезначалныя
всетворивыя единосущныя святыя Троица Бога
Отца и Сына и Святаго Духа благословенно от
всея видимый и невидимый твари во веки
непрестанно". Аминь.
Безмерным благоволением и неизреченною
благостию всетворца нашего Бога но образу и
подобию его сотворенный и созданный в
бытность вечную человек уже
невоуничтожится никако. Ему же долг по
всякому образу благородием своим душевным
знати, славити Бога, зрети к Нему, уповати на
Него и о всем по учительству святаго
апостола Павла благодарити, яко вся сотвори
он Премудростию своею и присно творит и
претворяет яко же хощет все в полезное
человеку, дела, вещи и помышления, да
всяческий в жизни горней и блаженней имство
воздержавствит заповеданное же.
Сам Спаситель наш Иисус, возводя нас в
первое достояние небеснаго наследия,
глаголаше: "Востаните, идем отсюду". И
зде убо колика лета живи, обаче конец
предела Божия жизни приемлет и разрушается.
Всяк мудросозданный человек — тело
естественное, органное, потребная, ибо
благодатию Божиею в Росийском царствии их
царския державы людий благочестивых, в
ратоборстве изскусных и знающих о полковых
строях зело много. Апостол же святый Павел
зело коринфяны посрамляше, егда пред
иноверцами судишася: "Глаголаше бо и
сраму вам глаголю, уничиженных Церкви, у нас
весма очюжденнии, почто посаждаете судити
верным? Тако ли несть ни един в вас мудр, иже
может разсудити между братии своих, но брат
з братом судится, да еще пред иноверными!
Сие убо отнюдь срам вам есть, яко судитеся
от неправедных, а не от святых". Сии есть
от еретиков и злобожников татар
неправедных, у них же христиане в
подданстве, а не от святых христиан
православных, единоверных розсиян и в
царстве едином живущих.
Иноверцы же, аще и прежде сего древних лет в
полках росийских и в нашей памяти быша, где
ползы от них сотворишася мало. Явне бо они
враги Богу, и пресвятей Богородице, и нам,
христианом, и Церкви святей. Ибо вси
христиане православнии наипаче же за веру и
за Церковь Божию, нежели за отечество и домы
своя во усердия души своя полагают на
бранех в полках, никакого же щадяще жизни
своея. Еретики же, будуще началники, о том ни
мало радят. Такожде и татаром злобожным, котории
во обладании их царском, в своем же зловерии
жизнию влекутся, в подданство и владение
христиан не давати, и за которыми есть, аще
не крестятся и не хотят быть во благочестии,
взимати и тыя от них, и не давати в поругание
и под власть нечестивым босурманом
христианских душ. И о сем вседушно великих
государей благочестивейших, вас, царей,
молю и прошу, и впредь завет мой сей всем
благочестивым самодержцем, яко архиерей
семь, полагаю. И такожде молю во Господе, да
о всем том во имяни Господни, яко
христианския цари, во обладании вашем
приложите тщание. И сотворяйте тако, и
милость Божия буди с вами, и Господь Бог
помощник вам во всем, и крепкий покров от
всех зол и непреоборимая стена пресвятая
дева Богородица Мария, и вси святии о вас
молитвенники непрестанно.
Изъявляю же, яко и нынешних лет, в Крымския
походы, егда на крымских татар росийския
царския полки ходиша, аз смиренный о всем
вышеписанном яко старец сый глаголах не
обинуяся, учих, и молих, и доносих
началствующим с молением и написании, еже
бы еретикам иноверцам над христианы в
полках началниками не быти. И мене
благородная государыня царевна София
Алексеевна в том послушати тогда не
изволила. Такожде и князь Василий Голицын,
вождь бывший в те походы царского
пресветлого величества премногих полков,
не сотвори сего. И что содеяся в полках,
каковыя поступки быша, многим зримо бе и
есть всем ведомо, яко бесчестию и на славе
многая страны приписаша, нужды же людския
кто изочте и убытки?!
Тем же должно апостольского учения слушати;
никто же своея ползы, но ближняго своего
кийждо да ищет, ищая же, по гласу
Евангельскому, обрящет благодать, и славу, и
мир, и милость. И толкущему заповедями
Господними во двери милосердия Божия
всеусердно, отверзется Царство небесное и
приимут его всерадостные кровы блаженства
в некончаемый век. Сия вся заключаю, вся
оставльщияся люди на земли сей от святыя
молитвы смиренно прося, благословение вам
свое архипастырское оставляю. Мене же
самаго Божию вручаю милосердию и
непостыдному предстателству госпоже моей
пресвятей деве Богородице Марии, и всех
святых благоугодивших Богу молитвами вопия,
глаголя Богу Отцу нашему небесному: "Отче,
в руце Твои предаю дух мой". Аминь.
Писася в царствующем великом граде Москве в
дому святейшего патриарха Мироздания 7198-го
лета, лета от Рожества же Иисус Христова 1605-го
(правильно — 1690), индиктиона 13-го, месяца
марта 17 дня.
При сем еще их царскому пресветлому
величеству доношу и во имяни Господни
завещаваю, еже бы иконы Бога человека
Иисуса и пречистыя Богородицы и всех святых
(писать) заповедали на цках по
древним переводом з греческих изображений,
како видим и чюдотворныя иконы древних
писем; а с латинских и немецких соблазных
изображений и неподобственным и
новомышленных по своим похотям церковному
нашему преданию развратно отнюдь бы не
писати, и которые где есть в церквах неправо
писанные — тыя вон износити. Ибо и
пресвятую Богородицу, уже обрученную мужу
Иосифу праведному и Христа Иисуса родившую,
они еретики пишут непокровену главу и власы
украшенну, и многих святых жен
непокровенными главами, и мужей
своестранными обычаи. В греческих же старых
и росийских таковых подобием не обреташеся
и ныне того не приемлют. Веруем бо, яко
пресвятая Богородица — дева и по Рожестве
Иисусовом, но Церковь таковых новых видом
не приемлют и необычно. Не велети же
вырезывати на древе икон человеческим
обятием, понеже в Церкви восточной того
творити заповедано.
Но и паки воспоминаю, еже бы иноверцам
еретикам костелов римских, кирак немецких и
татарам мечетей в своем царстве и обладание
всеконечно не давати строити нигде. И новых
латинских иностранных обычаев и в платой
премен по иноземский не вводити. Ибо тем (своеобразием)
благочестия христианского царства и во
удобстве имать пространятися и вера
Господа Бога возрастать день дне. Удивляюся
же яз царского сигклита советником
палатным, и правителем, и которые на
посолстве во иных землях и царствах бывали
и видали, како кое государство нрав и обычай
имать, каковый во одеждах и поступках тако
держат, а иного не приемлют, и в своих
владениях иных вер людей ни каковых
достоинств не сподобляют, а еже не своея
веры молитвенных храмов иноземцов никакого
же попущают сотворят.
И в котором еретическом царстве, кая окрест
нас суть, яко в немецких, есть ли
благочестивыя нашея веры церковь Божия, где
бы христианом было прибежище? Нигде же! А
зде чего и не бывало. И то еретиком поволно,
что своих еретических проклятых соборищ
молбищныя храмины построили, в которых
благочестивых людей злобно кленут и лают, и
веру укоряют, иконы святые попирают, и нам
христианом ругаются, и зовут идоло- и
древопоклонниками. И се не есть добро, но
всяческий зло.
Сего убо благочестивым людем, наипаче же
самодержавнейшим царем государем, и ныне, и
в будущий времена зело смотрети подобает и
своему государству в благоразсудное
повелительство, в пользу и прибыль, наипаче
же во славу Божию творити, еже и в
содействии сего свершения буди во Христе
Бозе желаю, желаю. Аминь.
Подписа своею рукою: Иоаким патриарх
Московский и веса Росии положи син завет.
1690 г.
|
|