ПОУЧЕНИЕ
ПАТРИАРХА НИКОНА СВЯЩЕННОМУ ЧИНУ И
ПРИЧЕТНИКАМ
Никон божиею милостию патриарх московский
и веса Русии сыном [сво]им архимаритом
и игуменом, протопопом и всем священником и
дияконом и причетником.
Ведомо нам учинилося, что во святых церквах
небрежение велико есть и житие зазорно, и о
преданных евангильских повелении и
апостольских предании и святых богоносных
отец седми вселенских соборов и прочих
святых отец, еж должно вам хранити и не
сохраняете той, яко ж божественыи Павел, уча
ны, пишеть к Титу, глаголя: во еж
обычати же ся всегда к благочестию,
трезвению, целомудрию, благоговению и
будете рече, честни, страннолюбивы, не
пьяницы, не биицы, не мшелоимцы, не сварливы,
но кротцы, смотреливы,
независтливы, не сребролюбцы, учителцы, яко
ж вселенскаго собора 19-е правило глаголет:
иереи должни суть учити причет церковный и
вся люди благоверию и божественым
повелением; паче ж иных дней, во всякую
неделю, всего причта и народа поучати
благочестию словесы, яко ж предречеся от
божественаго писания, избирающем истинная
разумения ж и судбы, и не преступати еж
положения пределы и богоносных отец
предания, но точию от божественых писанеи
сказывати и учити истиному разумению
божиих заповедей. Аще ж кто вопросит
словесе божественых писанеи, да от своего
ума то сказовати, но яко ж церковнии
светилницы и учители своии писании
истолковашя. То бо есть благоволно, еж
ведети и умети предания богоносных отец и
по том разрешати вопрошаемая, да не како
недоумеюще от себе разрешити, восхотят
таковии истиннаго сказания далече отпадут.
Не брегущих же иереов, ни учащих
причетников, ни людей благоверию 58-е
апостольское правило первое отлучает.
Потом аще в лености пребывает от сана
измещет. Потщитеся о презветери
представите себе делателя не постыдны,
правяще слово истинное ни коли ж да не
станете в соборе вражду имея на кого, да
непроженем утешителя в день собора молвы не
творити и не препираитеся, но в церкви
пребывая молитеся и почитайте книги святыя
до часа, вонь ж подобает вам совершити
божественую службу, и тако предстаните со
умилением и чистым сердцем святому
жертвенику не озираяся семо и овамо, но в
страсе и трепете предстояще небесному царю
ничим же мнее небеснаго предстояния, да не
угодия ради человеческаго подщитеся
скратити молитвы, не приимите ж лица
человеча, но взирающе ко единому царю и
предстоящим окрест его силам достойны себе
творити священным правилом, и их же
отрекоша с теми не служите жи, блюдите кому
предстоите и кому служите и которым даете
причащения не забывайте владычни заповедей
и святых его апостол, не дадите бо рече
святых псом, и бисера не мещите пред
свиниями. Блюдите пес и яж по сих смотрите,
да не убоитеся человече на грех себе не
дадите сына Божия в руки недостойным, не
устыдитеся никого ж от славных земли в час
той ни самого того носящого венец
причащения ж достойным подавайте, яко ж и вы
сами прияли есте им же божественая правила
не повелевают не подавайте, яко иноязычницы
бо именишася и аще не обратятся, горе и тем и
причащающим их блюдите аз и о сем дела не
имам вы узрите також де иж, аще кто от вас
причащаяи люди пречистым и животворящим
тайнам, и аще бо просит медницы, таковыи
извержется по 23-му правилу шестаго
вселенскаго собору.
Також де аще который презвитер, или дьякон,
или полдьякон, или чтец, или певец в
четыредесят дней сии речь в Великий пост не
постится и во вся лета во всякие среды и
пятки да извержен будет по 69-му правилу
святых апостол.
Аще ж мирскии человек не постится, да
отлучится, или аще кто преданыя посты
хранимыя церковию, разреша таковыи проклят
есть по 18 правилу иж в Гангрех собора,
а от престола к нему ж кто благословен есть
и у него ж кто служите начнет преходити
никако ж власть не имать по 3-му правилу иж
во Антиохии и двема церквама да никто
ж владеет по 15 правилу седмаго вселенскаго
собора да не святая корчемствовати от
вас явитца, но кииждо единому и тому ж до
престолу да предстоит в церкви свободою
изобилующей, а в церкви куплею стяжанеи
рекше не у купленого места ея ж ради
извержению предает. Той ж вселенский собор
по 13-му правилу, или аще кто от вас
лихву взяв от должника да извержется по 44-му
правилу святых апостол.
Ведомо ж нам и се, что во святые посты
поклоны творять не по церковному преданию,
еж есть метание с великими не разлучают,
овии поклонився единою на землю и тако
невсклоняся множицею крестится, да точию
головою кивает, а инии на скамейки, и о том
бы вам самем испытноведати, что метание и
что суть великие поклоны метание суть: в
пояс поклонитися как мощи до земли рукою
достать, а великий поклон в землю челом
ударить. И от ныне клали бы есте сами
поклоны и прочим повелевали по уставу
святые восточные церкви и по благословению
нашего смирения вси вкупе равно тихо. Егда
полагаются седмь на десять поклонов по
сущую Богородицу поклон земныи и прочих три
великие в землю с молитвою «Господи владыко
животу моему», к сем ж два на десять метания
в пояс, и последний великий ж поклон в землю.
Тако и святыи Боже и на приидите поклонимся.
Поясные ж поклоны клали со всяким
благочинием немятежно, аще ли ж кто от вас о
сем завещании не брещи имать или чесого
неподобающаго священства кто от вас начнет
деяти еж чрез заповедь святых апостол и
богоносных отец и нашего благословения, яж
выше рекохом, таковым будет суд без милости
от нас по правилом святых апостол и
богоносных отец, тако ж аще кто и мирскии
человекъ прекослов и нерадив явится о
преданных заповедех христовых и святыхъ
апостол, и святыхъ отец, и вам бы им
запрещать по правиломъ святых апостол и
святых отец.
А аще кто зело явится прекословен, и вам бы
возвещать нам великому государю святейшему
Никону, патриарху московскому и веса Русии.
А аще ли ж таковым сам не запретит и нам не
возвестит, таковыи о всяким неисправлении
сам ответ даст в день праведнаго суда
Христова. А я ж зде правилным судом от нас
истязай немилостив будет.
Сего ради, братие, завещанным внимайте да ж
сохраняюще заповеди божия и предания
святых апостол и святых богоносных отец
злобы избывше с правдою поживем.
О Христе Исусе Господе нашем, ему ж слава со
безначалным его отцем и со пресвятым и
благим и животворящим духом ныне и присно и
во веки веков.
Аминь.
Февраль 1654 г.
|
|