Аввакум протопоп понужен бысть житие
свое написати иноком Епифанием, понеж отец
духовной инок, да не забвению предано будет
дело божие; и сего ради понужен бысть отцем
духовным на славу Христу, богу нашему. Аминь!
Всесвятая троице, боже и содетелю всего
мира! Поспеши и направи сердце мое начати с
разумом и кончати делы благими, яже ныне
хощу глаголати аз недостойный; разумея же
свое невежество, припадая, молю ти ся и еже
от тебя помощи прося: управи ум мой и
утверди сердце мое приготовитися на
творение добрых дел, да, добрыми делы
просвещен, на судище десныя ти страны
причастник буду со всеми избранными твоими.
И ныне, владыко, благослови, да, воздохнув от
сердца, и языком возглаголю.
Дионисия Ареопагита о божественных именех,
что есть богу присносущные имена истинные,
еже есть близостные, и что виновные, сиречь
похвальные. Сия суть сущие: сый, свет, истина,
живот; только четыре свойственных, а
виновных много; сия суть: господь,
вседержитель, непостижим, неприступен,
трисиянен, триипостасен, царь славы,
непостоянен, огнь, дух, бог, и прочая по тому
разумевай.
Того ж Дионисия о истине: себе бо отвержение
истины испадение есть, истина бо сущее есть;
аще бо истина сущее есть, истины испадение
сущаго отвержение есть; от сущаго же бог
испасти не может, и еже не быти – несть.
Мы же речем: потеряли новолюбцы существо
божие испадением от истиннаго господа,
святаго и животворящаго духа. По Дионисию:
коли уж истины испали, тут и сущаго
отверглися. Бог же от существа своего
испасти не может, и еже не быти, несть того в
нем: присносущен истинный бог наш. Лучше бы
им в Символе веры не глаголати господа,
виновнаго имени, а нежели истиннаго
отсекати, в нем же существо божие
содержится. Мы же, правовернии, обоя имена
исповедаем: и в духа святаго, господа,
истиннаго и животворящаго, света нашего,
веруем, со отцем и сыном поклоняемаго, за
него же стражем и умираем, помощию его
владычнею.
Тешит нас Дионисий Ареопагит, в
книге ево сице пишет: сей убо есть воистину
истинный християнин, зане истиною разумев
Христа и тем благоразумие стяжав, исступив
убо себе, не сый в мирском их нраве и
прелести, себя же весть трезвящеся и
измененна всякаго прелестнаго неверия, не
токмо даже до смерти бедствующе истины ради,
но и неведением скончевающеся всегда,
разумом же живуще, и християне суть
свидетельствуемы.
Сей Дионисий научен вере
Христове от Павла апостола, живый во Афинах,
прежде, даже не приитти в веру Христову,
хитрость имый ищитати беги небесныя; егда
ж верова Христови, вся сия вмених быти яко
уметы. К Тимофею пишет в книге своей, сице
глаголя: «дитя, али не разумеешь, яко вся сия
внешняя блядь ничто же суть, но токмо
прелесть и тля и пагуба? аз проидох делом и
ничто ж обретох, но токмо тщету».
Чтый да
разумеет. Исчитати беги небесныя любят
погибающии, понеже любви истинныя не прияша,
во еже спастися им; и сего ради послет им бог
действо льсти, во еже веровата им лжи, да суд
приимут не веровавшии истине, но
благоволиша о неправде. Чти Апостол, 275.
Сей Дионисий, еще не приидох в веру Христову,
со учеником своим во время распятия
господня быв в солнечном граде и видев:
солнце во тьму преложися и луна в кровь,
звезды в полудне на небеси явилися черным
видом. Он же ко ученику глагола: «или
кончина веку прииде, или бог слово плотию
стражет»; понеже не по обычаю тварь виде
изменену: и сего ради бысть в недоумении.
Той же Дионисий пишет о солнечном знамении,
когда затмится: есть на небеси пять звезд
заблудных, еже именуются луны. Сии луны бог
положил не в пределех, яко ж и прочии звезды,
но обтекают по всему небу, знамение творя
или во гнев или в милость, по обычаю текуще.
Егда заблудная звезда, еже есть луна,
подтечет под солнце от запада и закроет
свет солнечный, то солнечное затмение за
гнев божий к людям бывает. Егда ж бывает, от
востока луна подтекает, то по обычаю
шествие творяще закрывает солнце.
А в нашей России бысть знамение: солнце
затмилось в 162 (1654) году, пред мором за месяц или
меньши. Плыл Волгою-рекою архиепископ
Симеон перед Петровым днем недели за две;
часа с три плачючи у берега стояли; солнце
померче, от запада луна подтекала. По
Дионисию, являя бог гнев свой к людям: в то
время Никон-отступник веру казил и законы
церковныя, и сего ради бог излиял фиал гнева
ярости своея на русскую землю; зело мор
велик был, неколи еще забыть, вси помним.
Потом, минув годов с четырнадцеть,
вдругорядь солнцу затмение было; в Петров
пост, в пяток, в час шестый, тьма бысть;
солнце померче, луна подтекала от запада же,
гнев божий являя, и протопопа Аввакума,
беднова горемыку, в то время с прочими
остригли - в соборной церкви - власти и на
Угреше в темницу, проклинав, бросили. Верный
разумеет, что делается в земли нашей за
нестроение церковное. Говорить о том полно;
в день века познано будет всеми; потерпим до
тех мест.
Той же Дионисий пишет о знамении солнца,
како бысть при Исусе Наввине во Израили.
Егда Исус секий иноплеменники, и бысть
солнце противо Гаваона, еже есть на полднях,
ста Исус крестообразно, сиречь распростре
руце свои, и ста солнечное течение, дондеже
враги погуби. Возвратилося солнце к востоку,
сиречь назад отбежало, и паки потече, и
бысть во дни том и в нощи тридесять четыре
часа, понеже в десятый час отбежало; так в
сутках десять часов прибыло. И при Езекии-царе бысть знамение: оттече солнце вспять
во вторый на десять час дня, и бысть во дни и
в нощи тридесять шесть часов. Чти книгу
Дионисиеву, там пространно уразумеешь.
Он же Дионисий пишет о небесных силах,
росписует, возвещая, како хвалу приносят
богу, разделяяся деветь чинов на три троицы.
Престоли, херувими и серафими освящение от
бога приемлют и сице восклицают:
благословенна слава от места господня! И
чрез их преходит освящение на вторую троицу,
еже есть господства, начала, власти; сия
троица, славословя бога, восклицают: "Аллилуйя,
аллилуйя, аллилуйя!" По Алфавиту: "аль"
- отцу, "иль" - сыну, "уйя" - духу святому.
Григорий Нисский толкует: "Аллилуйя - хвала
богу". А Василий Великий пишет: "Аллилуйя -
ангельская речь, человечески рещи - "Слава
тебе, боже!" До Василия пояху во церкви
ангельския речи: "Аллилуйя, аллилуйя,
аллилуйя!" Егда же бысть Василий, и повеле
пети две ангельския речи, а третьюю - человеческую, сице:"Аллилуйя,
аллилуйя,
слава тебе, боже!" У святых согласно, у
Дионисия и у Василия; трижды воспевающе, со
ангелы славим бога, а не четыржи, по римской
бляди; мерзко богу четверичное воспевание
сицевое: "Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя! Слава
тебе, боже!" Да будет проклят сице поюще!
Паки
на первое возвратимся. Третьяя троица, силы,
архангели, ангели - чрез среднюю троицу
освящение приемля, поют: "Свят, свят, свят,
господь Саваоф, исполнь небо и земля славы
его!" Зри: тричисленно и сие воспевание.
Пространно пречистая богородица
протолковала о аллилуйи, явилася ученику
Ефросина Псковскаго, именем Василию. Велика
во аллилуйи хвала богу, а от зломудрствующих
досада велика: по-римски святую троицу в
четверицу глаголют, духу и от сына
исхождение являют. Зло и проклято се
мудрование богом и святыми! Правоверных
избави боже сего начинания злаго, о Христе
Исусе, господе нашем, ему же слава ныне и
присно и во веки веком. Аминь.
Афанасий великий рече: иже хощет спастися,
прежде всех подобает ему держати
кафолическая вера, ея же аще кто целы и
непорочны не соблюдает, кроме всякаго
недоумения, во веки погибнет! Вера ж
кафолическая сия есть, да единаго бога в
троице и троицу во единице почитаем, ниже
сливающе составы, ниже разделяюще существо;
ин бо есть состав отечь, ин - сыновень, ин -
святаго духа; но отчее, и сыновнее, и святаго
духа едино божество, равна слава,
соприсущно величество. Яков отец, таков сын,
таков и дух святый; вечен отец, вечен сын,
вечен и дух святый; не создан отец, не создан
сын, не создан и дух святый; бог отец, бог сын,
бог и дух святый не три бози, но един бог; не
три несозданнии, но един несозданный, един
вечный. Подобне: вседержитель отец,
вседержитель сын, вседержитель и дух святый.
Равне: непостижим отец, непостижим сын,
непостижим и дух святый. Обаче не три
вседержители, но един вседержитель; не три
непостижимии, но един непостижимый, един
пресущный. И в сей святей троице ничтоже
первое или последнее, ничтоже более или
мнее, но целы три составы и соприсносущны
суть себе и равны. Особно бо есть отцу
нерождение, сыну же рождение, а духу святому
исхождение: обще же им божество и царство. (Нужно
бо есть побеседовати и о вочеловечении бога-слова
к вашему спасению.) За благость щедрот излия
себе от отеческих недр сын, слово божие, в
деву чисту, богоотроковицу. Егда время
наставало, и воплотився от духа свята и
Марии девы вочеловечився, нас ради
пострадал, и воскресе в третий день, и на
небо вознесеся, и седе одесную величествия
на высоких и хощет паки прийти судити и
воздати комуждо по делом его, его же
царствию несть конца.
И сие смотрение в бозе
бысть прежде, даже не создатися Адаму,
прежде, даже не вообразитися. (Совет отечь.)
Рече Отец Сынови: "Сотворим человека по
образу нашему и по подобию". И отвеща другий:
"Сотворим, отче, и преступит бо". И паки рече:"О
единородный мой! О свете мой! О сыне и слове!
О сияние славы моея! Аще промышляеши
созданием своим, подобает ти облещися в
тлимаго человека, подобает ти по земли
ходити, плоть восприяти, пострадати и вся
совершити". И отвеща другий: буди, отче, воля
твоя. И посем создася Адам.
Аще хощеши
пространно разумети, чти Маргарит: Слово о
вочеловечении; тамо обрящеши. Аз кратко
помянул, смотрение показуя. Сице всяк
веруяй в онь не постыдится, а не веруяй
осужден будет и во веки погибнет, по
вышереченному Афанасию. Сице аз, протопоп
Аввакум, верую, сице исповедаю, с сим живу и
умираю.
|
|